Rijtest: Porsche Cayenne S (2018)

porsche-cayenne-s-2018-rijtest

De Cayenne wordt vaak gezien als de redder van Porsche. Niet helemaal terecht, die eer valt namelijk te beurt aan de Porsche Boxster. Toch was de sportieve SUV een lucratieve gok aan het begin van de 21st eeuw. Zo lucratief dat andere merken hebben moeten volgen en de snelle SUV niet meer weg te denken is.

Porsche

netvlies

Ook een trendzetter moet de trends volgen. De nieuwe Cayenne werd dan ook langer, lager en lichter. 6 cm krijgt hij er bij in de lengte, 1 cm verliest hij in de hoogte en 65 kg wint hij ten opzichte van zijn voorganger. Maar de echte winst zit hem volgens ons in de looks. Vooral de achterkant plakt een stuk aangenamer op het netvlies. De nieuwe lichtunits en bijhorende lichtbalk, die we ook terugzien in de Panamera, maken dat de koffer een stuk minder plomp voor de dag komt. Van de voorkant kunnen we niet helemaal hetzelfde zeggen. Vreemd, want met de Macan laat Porsche zien dat ze wel degelijk een strak gezicht op een SUV kunnen plakken. Misschien moet de Cayenne over iets grotere off-road capaciteiten beschikken dan zijn kleinere broer, het blijft ons een raadsel.

porsche-cayenne-s-2018-rijtest

black on black

Een stuk eleganter is het vernieuwde interieur, wederom uit de Panamera. Met een gigantisch infotainmentscherm, digitale tellers én fancy "touch" knoppen kan de Cayenne helemaal mee in het topsegment. De knoppenzee van weleer is quasi helemaal verdwenen. In de plaats zijn er fancy goed werkende touch-knoppen gekomen die verdwijnen bij het uitschakelen van het contact. Een black on black interieur was zelden zo clean als in de Cayenne. Ook de kofferruimte ging er op voorruit, die groeide met 100 liter tot 770 liter. Met de zetels plat wordt dat zelfs 1.710 liter. Dat zijn toch echt getallen om mee uit te pakken en een duidelijk USP ten opzichte van kleinere broer, de Macan.

porsche-cayenne-s-2018-rijtest

power

Waar je het in 2003 nog moest stellen met 250 pk uit een atmosferische 3.2 VR6, telt de instap Cayenne 15 jaar later zo maar even 90 pk meer. 340 stuks krijg je van de 3.0 turbo V6 uit de basis Cayenne, goed voor een 0 naar 100 in amper 5,9 seconden. Snel zat, al is dat klein bier vergeleken met die andere uiterste, de Turbo. Die beschikt over een dubbel geblazen 4 liter V8 met 550 pk. Goed voor een launch control sprintje van 3,9 seconden. Wij reden met de middelste motorisatie, de Cayenne S. De S beschikt vreemd genoeg over de kleinste motor, toch weet Porsche 440 pk uit de 2.9 V6 te krijgen. De 2.9 krijgt namelijk hulp van twee turbo's, waar de 3.0 het met ééntje moet stellen. Het verplichte sprintje van 4,9 seconden ligt dan ook exact tussen de andere twee. De 2.9 vinden we ook in andere VAG producten terug en weet zelfs in deze tweetonner meer dan te overtuigen.

porsche-cayenne-s-2018-rijtest-interieur

Koppel is er zat, maar toch kan je hem probleemloos de toeren in jagen. Hij maakt daarbij ook een heel aangenaam geluid, het doet ons zelf een beetje aan de 911 denken. De audio-ingenieurs bij Porsche hebben hun werk dus goed voor elkaar. Ook goed voor elkaar is de brandstoftank van 75 liter (90 in de Turbo, optioneel in de andere). Je gaat met moeite onder de 11L/100km geraken, dan is een grote tank handig. De olifant in de kamer is natuurlijk het ontbreken van een Cayenne Diesel. Met dieselgate in het achterhoofd lijkt het ons vooral een PR beslissing om geen diesel meer aan te bieden. Want zeg nu zelf, op de Autobahn zou de koppelrijke 3.0 TDI zeker niet misstaan. VAG-broer Audi Q7 is bij ons trouwens alleen als diesel verkrijgbaar. Maar geen nood, binnenkort komt de Cayenne Hybrid, de Panamera is er immers ook met elektromotor.

geen tapijt

Dé party piece van de Cayenne is niet het uiterlijk, interieur, noch de aandrijving. Neen, een Cayenne moet je kopen waarvoor het merk Porsche bekend staat, rij-eigenschappen. Verwacht geen vliegend tapijt, zelfs met onze optionele luchtvering ben je niet onderweg met een verhoogd cruiseschip. Geen nood, je krijgt iets in de plaats. Ondanks de hogere zit voelt hij aan als een strakke sedan. Twee ton zwaar, 1m70 hoog en bijna 5 meter lang, achter het stuur merk je er weinig van. Wat zeker en vast helpt is de optionele vierwielsturing, 90° bochtjes neemt hij zo in een fluitje van een cent. In het Porsche Experience Center in Leipzig wordt er met de klanten ook met Cayenne's op het circuit gereden, we verstaan waarom.

porsche-cayenne-s-2018-rijtest

De Cayenne is niet goedkoop, maar dat is niemand in dit segment. Onze Cayenne S zat met 33.000 euro aan opties redelijk vol en toch mistte we nog opties als een Head-Up display en Porsche Dynamic Chassis Control. Ook dat is Porsche. Beginnen doet de Cayenne bij 77.778,80 euro, voor de S tel je minstens 95.202.80 euro neer en de Turbo kost je minstens 142.876,80 euro.

conclusie

15 jaar geleden zat de Cayenne nog eenzaam sportief te wezen in het topsegment van de luxe SUV's. Vandaag volgt de trendsetter braaf de trends zonder zijn eigenheid te verliezen. Een slimme move, want het maakt van de Cayenne nog altijd gewild goed. Porsche lapt de wetten van de fysica aan hun laars en maakt van een full-size SUV een rijdersauto. De prijs die je daarvoor betaalt is letterlijk, de prijs. Maar je rijdt dan ook met een Porsche. Jawel, een echte.

Specificaties

Motor

2.9 biturbo benzine, V6

Vermogen

440pk

Koppel

550 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 020 kg

Topsnelheid

265 km/u

Prijs testwagen

€ 128 998.10

Prijs basismodel

€ 77 778.80

0 tot 100 km/u

4.90 sec

Gemiddeld testverbruik

10.90 L/100km

Min. kofferinhoud

770 L

Max. kofferinhoud

1 710 L

CO2-uitstoot

209 g/km

BIV

€ 3 529.58

Rijtaks

€ 897.95

Tijdstip: 13:00
Auteur: Wim
Fotograaf:
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
lauw 15:25
afbeelding van lauw

Goed geschreven artikel, 3 niveaus hoger IMO dan bijv. autoblog nl
Gefeliciteerd. Ivm de auto: Zeer goed bezig daar bij Porsche!! Geen overdaad aan modellen zoals bij Mercedes of BMW maar gewoon zorgen dat elk model TOP is

Uw reactie

acce-2018

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws