Rijtest: Renault Laguna Grandtour dCi 4Control

Rijtest: Renault Laguna Grandtour dCi 4Control

De Renault Laguna GrandTour is een wagen die al een tijdje op ons testwagenverlanglijstje figureert. Toch kregen we hem nog niet over de vloer omdat het zo'n wagen is die overal goed in is, maar nergens echt meer in uitblinkt.

De ideale gelegenheid bleek de combinatie van de Grandtour met 4Control vierwielsturing. Ook die laatste gimmick was nog niet terug te vinden op onze site. We konden ons moment dus niet beter kiezen. De Laguna ziet er aan de buitenzijde nog steeds lekker uit. Sedert de facelift krijgt elk model standaard het pakket mee dat vroeger enkel voor de GT-versies voorzien was en dat heeft een positieve invloed op de looks. Hij ziet er sportiever uit dan de Laguna berline die we eerder testten maar heeft toch niet het Johnny-geurtje van de Mazda6 Sportwagon-test. Dubbele uitlaten, bodykitje rondom en vooral erg lekker blauw als koetswerkkleur zorgen ervoor dat je zin krijgt om met de wagen te rijden.

Rijtest: Renault Laguna Grandtour dCi 4Control

Laten we dan vast instappen. Wie dat doet komt in een interieur terecht dat degelijk is uitgewerkt maar waaraan we toch zien dat de jaren beginnen meetellen. Waar andere auto's uitpuilen van de bekerhouders en opbergvakken was het bij de Laguna zoeken naar een plaatsje om ons flesje water kwijt te kunnen. Geen groot probleem maar wel een opvallend verschil met de concurrentie.

Rijtest: Renault Laguna Grandtour dCi 4Control

Ook aan de afmetingen zien we dat de Laguna Grandtour al wat ouder wordt. De nieuwe generatie middenklassebreaks heeft heel wat centimeters extra kofferruimte en is in totale lengte ook een stuk groter. Niet dat de Laguna in Grandtour-versie ontoereikend is qua bagageruimte, met 508 liter kan je gerust nog even langs de supermarkt alvorens je je sportzak thuis afzet. Die ruimte kan je nog uitbreiden tot 1.593 liter als je de achterbank neerklapt.

Rijtest: Renault Laguna Grandtour dCi 4Control

De Laguna Grandtour die wij testten was voorzien van een 2.0 dCi met 130 pk. De Renault diesels zijn er van het type die we kunnen smaken. Ondanks hun vrij rauwe klank brengen ze je snel vooruit en gedragen ze zich ook levendig. Dat geldt ook voor deze 130 pk-versie. Het verbruik is niet van de laagste in deze Grandtour (7,5 liter reden we ook met de Koleos), het hernemen bij hogere snelheden doet dat snel vergeten. Naast de drie varianten van de dCi-motor biedt Renault tegenwoordig slechts één benzinemotor meer aan op de Belgische markt. Dat komt omdat de wagen in benzineversie amper verkocht wordt.

Rijtest: Renault Laguna Grandtour dCi 4Control

Renault biedt op de Laguna een 4Control-systeem aan. Dat houdt in dat de achterwielen tegensturen of meesturen, al naargelang de snelheid. Bij snelheden tot 60 km/u gaan de achterwielen in tegenovergestelde richting van de voorwielen draaien om de bocht kleiner te maken. Ga je sneller dan 60 km/u dan sturen de achterwielen parallel mee met de voorwielen. Zo wordt het eenvoudiger om een bocht te nemen aan een hogere snelheid. Het nadeel van dit systeem kom je echter al snel tegen. Tegen het einde van de bocht sluit je aan bij een tragere voorligger die niet over het 4Controlsysteem beschikt. Het systeem vraagt wat gewenning van de bestuurder, zo sta je de eerste paar keren dat je achteruit in parkeert gegarandeerd schuin in de parking omdat je te weinig rekening hebt gehouden met de tegensturende achterwielen.

Rijtest: Renault Laguna Grandtour dCi 4Control

Een Renault Laguna GrandTour rij je bij de verdeler buiten voor minimaal 27.550 euro.Onze testwagen ging vlotjes over de 30.000 euro (31.350 euro, exclusief opties). De Initiale schurkt tegen de 40.000 euro aan. Omdat Renault met uitrustingsversies werkt zijn de aan te duiden opties beperkt. Een glazen schuifdak, een GT-pack voor de looks en een hele reeks personaliseringsmogelijkheden voor navigatie en audio.

De test met de Renault Laguna was verhelderend op verschillende manieren. Zo komen we toto de conclusie dat ouder niet per se slechter is maar dat de concurrentie wel flinke stappen voorwaarts heeft gezet. De 4Control vierwielsturing is een leuk hebbeding maar behalve een extra veiligheidsgevoel heeft het weinig meerwaarde voor de auto. Die meerwaarde vergooi je ook dadelijk door wat sneller te gaan rijden of de bochten wat strakker aan te snijden. Misschien is dat ook de reden dat je ze zo weinig ziet en dat het systeem niet werd overgenomen op andere modellen.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Specificaties

Motor

2.0 dCi, turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 402 kg

Topsnelheid

205 km/u

Prijs testwagen

€ 35 750.00

Prijs basismodel

€ 27 550.00

0 tot 100 km/u

10.00 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

508 L

Max. kofferinhoud

1 593 L

Tijdstip: 13:00
Auteur: Sven
Fotograaf: Sven Geiregat
Reacties: 20 reacties

Reacties (20)

Plaats een reactie
Kevin300 15:21
afbeelding van Kevin300

prachtig langs buiten, maar valt zo hard tegen langs binnen, spijtig

Mesoerrie 17:44
afbeelding van Mesoerrie

Jup, interieur valt goed tegen. Jammer want de buitenkant is zeker geslaagd.

Badeceu 18:26
afbeelding van Badeceu

tenzij op z'n strak gelijnde Coupé-zusje ...
en ergens nog 'n BMW 7?-serie...

B4 20:35
afbeelding van B4

Een wagen die tegenwoordig nogal onderschat wordt en van dat interieur merk ik ook in men Mégane... van bekerhouders niets te bespeuren

Techno Patat 20:39
afbeelding van Techno Patat

Nogal jammer, in mijn auto heb ik ook maar 1 bekerhouder langs voor en dat vervloek ik ook regelmatig!

Heb je een foto van dat vierwielbestuuringkje? Want ik snap niet hoe een 'hondegang' (zo noemt het op sommige traktoren en telescoopladers) makkelijk stuurt aan hoge snelheden... Ik vind het handig om dicht bij een muur te rijden in een silo/stal! Maar in een snelle bocht lijkt het me ambetant!

Mesoerrie 12:28
afbeelding van Mesoerrie

@ Dries: misschien dat je hier iets aan hebt:
http://www.youtube.com/watch?v=uKUSjU1lk9c

MarcelB 15:03
afbeelding van MarcelB

Vind de 4wielbesturing een vrij nutteloze gimmick. De auto is niet sportief dus voor de voordelen van een sportieve wegligging heb je het niet nodig en de auto is ook niet supergroot dus voor het parkeren is het ook niet echt een aanwinst. Wellicht was een 4 wiel aandrijving (voor winter/caravan) een betere optie?
Renault kan zijn energie beter stoppen in het betrouwbaarder maken van haar voitures want daar hebben ze nog iets goed te maken......

Waxweazel 21:30
afbeelding van Waxweazel

@ MarcelB :

Leef jij nog altijd in het verleden ofzo ?
Vanaf 2005 is de betrouwbaarheid van Renault enkel omhoog gegaan. Deze Laguna staat zelfs gekend als uiterst betrouwbaar en staat bovenaan de ADAC-lijst..

En over de 4wielbesturing, zoek eerst eens paar filmpjes op youtube hierover. Het is niet persé een sportieve "gimmick", maar een manier om veiliger te kunnen rijden/reageren en veel betere manoeuvreerbaarheid zoals bij het inparkeren of keren in smalle straten.

Zoek eens het filmpje op van de uitwijkproef bij net weer tegenover een Porsche Boxter ..

MichelAngelo 16:22
afbeelding van MichelAngelo

inderdaad MarcelB; een aantal vorige generaties Renault scoorden laag op gebied van betrouwbaarheid, dat was zeker bij de Laguna een achilleshiel (lees; elektronica).... maar dat is er lang uit hoor... het is hetzelfde als zeggen dat een Alfa Romeo onder je gat wegroest... daar zat vroeger een deel waarheid in... maar dat was vroeger.

vooroordelen zijn gewoon heel moeilijk uit te wissen... zeker op gebied van wagens, mensen hebben ooit een probleem gehad met een Opel, kopen zich om die reden nooit geen Opel meer en 20 jaar later zijn ze er nog steeds van overtuigd dat élke Opel waardeloos is... maar dat is eigenlijk vrij naïf...
Ps: ik gebruik Opel hier louter als voorbeeld.

Desondanks kan iedereen altijd met élke wagen van élk merk een gebrekkig productiemodel aangekocht hebben waar dat er weldegelijk iets/vanalles aan scheelt, en sommige merken hebben hier toch wel meer last van dan andere, maar Renault hoort hier niet bij, ze zouden al te veel aan imagoschade leiden.

MichelAngelo 16:20
afbeelding van MichelAngelo

na het bekijken van de fotoreeks moet ik ook toegeven, buitenzijde is in orde, breekt geen records maar is zeker okay...
de binnenzijde daarentegen.... awel, het interieur van mijnen Berlingo is sexyer, een laminaathouten stuurhut ook trouwens.

Yvesw 16:41
afbeelding van Yvesw

@MichelAngelo: Over je Berlingo gesproken... Is het de uwe die ik laatst bij BR zag opdoemen?

Techno Patat 17:07
afbeelding van Techno Patat

Is het de uwe die IK zag opdoemen?! Yves had de tip van mij gekregen :p!

MichelAngelo 10:59
afbeelding van MichelAngelo

haha! ja jongens inderdaad, die vuile ongewassen (kwas lichtjes beschaamd toen ik gisteren de foto op hun website zag) grijsblauwe Berlingo die daar zaterdag op de rollen stond was de mijne...

amai wat een geluk dat ik een uur op voorhand vertrokken was, wat is mij dat daar in Willebroek zeg, het ligt daar volop opengebroken en als ge de bordjes van de omleiding volgt komt ge telkens op een dood spoor terecht!

over de tuning... iedereen heeft daar zijn mening over, ik was ook eerder terughoudend... maar die manne weten waarmee ze bezig zijn, zoveel is duidelijk... 5 jaar garantie geven ze ook nie voor niks maar bon tis nie de bedoeling om hier reclame te maken...

in ieder geval een groot verschil, van 75pk en 175Nm naar 115pk en 270Nm... van een sleepschuit naar een vinnig bakske!! het blijft natuurlijk een 'bestelwagen' he, moet er geen wonderen van verwachten maar het geeft toch een grote meerwaarde aan je rijplezier als je niet constant op 'rockbottom' zit tijdens het accelereren... tis niks vergeleken met mijn evo'tje vroeger maar deze bus is wel een pàk comfortabeler en zachter.
kortom: terug een happy customer voor Bruno en z'n team!

Yvesw 10:58
afbeelding van Yvesw

@zeebonk: Die jongens geven voor weinig geld veel extra rijplezier op een professionele manier. Ze verdienen wel wat reclame voor hun "glimlach op het gezicht toveren" diensten. :)
En u ziet, je kan niets doen zonder dat wij het weten :p Uw privéleven bestaat niet meer ;)

MichelAngelo 11:05
afbeelding van MichelAngelo

Inderdaad, op de koop toe wijzigen ze niets kunstmatig of mechanisch dat de nodige risico's zou kunnen meebrengen, toch niet als ge bij stage 1 blijft, tis dat dat mij over de brug getrokken heeft (ook die van Willebroek dus) :-)

Awel kheb zo den indruk, kwas al gestopt me facebook, en nu begint het hier!! ge moet mij nie uitnodigen voor van die online spellekes over boerderijtjes en eilandjes hee!! ;-p

Techno Patat 18:29
afbeelding van Techno Patat

Doen we niet aan mee, maar als fan van br-performance zagen we er ene langskomen ;)!
Wel een deftig koppel voor zo een kleine motor :O! Zal inderdaad wel vlot en leuk rijden :)!

MichelAngelo 09:49
afbeelding van MichelAngelo

...en dat doet ie ook! ...nu toch.. :-)
het grote voordeel dat ik had is dat de 1.6HDi 75pk eigenlijk een elektronisch begrensde 90pk is met verder geen verschil in overbrenging (zoals ge weet zou dat slecht kunnen aflopen bij een tuning)
wat met zich meebrengt dat, alvorens ze hem effectief tunen, ze er gewoon eerst de begrenzing vanafhalen zodat ze kunnen beginnen vanaf een 90pk- versie... het gevolg na de tuning is een groter voordeel (in pk zelfs bijna dubbel) in vermogenswinst vergeleken met de beginwaarden.
op de koop toe koop je de 75pk-versie een stuk goedkoper dan de 90pk-versie... dus ehm... 1, 2... 3 maal voordeel! :-)

zoals Yvesw het zegt "glimlach op het gezicht toveren" diensten dus!

MichelAngelo 09:05
afbeelding van MichelAngelo

maar allez, kga jullie niet verder vervelen met mijnen uitleg maar al bij al: geen spijt, integendeel, ik kan het iedereen aanraden ook diegenen die niet persé opzoek zijn naar topprestaties maar hun wagen wat underpowered vinden, tis zijn geld waard.
(dus toch wat reclame gemaakt) :-)

Yvesw 09:34
afbeelding van Yvesw

En op deze manier kunnen we afsluiten met een top tip aan alle lezers:

Het is soms eens de moeite waard om te kijken dat ze de motorisatie van de wagen die je wilt kopen niet hebben in een "geknepen" versie (elektronisch begrenst op minder pk's dus). Deze zal meestal goedkoper zijn in aankoop (zowel aanschafprijs, belastingen,...). Als je de winst die je daaruit haalt investeert in een chip, haal je meer rijplezier voor minder geld in huis!

kurt.heyman@hotmail.be 00:19
afbeelding van kurt.heyman@hotmail.be

Rij zelf met exacte dezelfde wagen op de velgen na.
De wagen met 4 control rijdt fenomenaal, hij plakt gewoon aan de weg. Ik reed hiervoor met Audi A6, is dus een degradatie qua afwerking en ruimte, maar niet qua rijcapaciteiten en wegligging, alsook ergonomie. Is een A4 waardig MET die 4C!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste nieuws

Alle nieuws

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages