De titel van grootste break in hun klasse moesten ze zopas weggeven aan de recent voorgestelde Honda Civic Tourer. Toch blijft de Octavia Combi een volumestouwer, zeker nu hij weer 8 centimeter groeide.
Want net als de berline, groeide de breakvariant om de hiërarchie in het gamma te behouden. Deze Combi onderscheidt zich meer van de Rapid (Spaceback) dan de berline door middel van zijn afgelijnde kofferruimte. We duwen zomaar even 610 liter in het bagageruim, zonder de achterbank te moeten neerleggen. Dat is bijna evenveel als dan de Skoda Superb Combi, die slikt 633 l. Daarmee hebben we ook de grootste troef van de Octavia Combi vernoemd, al komt de dubbele bodemvloer ook wel dicht in de buurt.
luxe budgetbreak
Skoda zorgt er voor dat de afwerking en het kwaliteitsgevoel een trapje omhoog gaat op de ladder, niet in het minst door het grote aanraakscherm van de infotainment-unit in de middenconsole. Vooraan heb je alvast niet te klagen. Toch bleef deze versie van de Octavia best wat saai ogen omdat ze bij Skoda nu eenmaal nog steeds een degelijk maar strak dashboard hanteren. Geen felle kleurencombinaties dus, wel donkere en grijze elementen, afgewisseld met een streepje chrome. Achteraan geniet je mee van de ruimere afmetingen van de Octavia Combi, met een extra beenruimte van 2,5 cm.
als een diesel
Als motorisatie testten we ditmaal een benzineversie, het gaat om de 140 pk sterke 1.4 TSI-motor. Die brengt wat rijplezier in de wagen, omdat hij zo pittig meegaat. We denken dat een 1.2 TSI met 105 pk voldoende is (de 1.2 TSI met 86 pk mist wat punch voor deze break), wie echter wat meer pit wil, kan kiezen voor deze. Boven deze 1.4 met 140 pk staan nog de - minder interessante - 1.8 met 180 pk en splinternieuwe 2.0 TSI met 220 pk uit de Octavia RS. Het verbruik van deze 1.4 140 pk blijft binnen de perken, wij vinden zelfs dat hij met 5,8 l/100 km op het niveau van de diesel van een tijdje terug staat. Dat doet het geluid van de motor jammergenoeg ook. Hoewel ze pochen met het feit dat hij beter geïsoleerd is dan de vorige generatie gebruikt Skoda minder isolatie dan pakweg Audi, waardoor de 1.4 nog steeds erg rauw doorklinkt in het interieur, vooral bij koude motor.
meer maar ook duurder
De Octavia passeerde ook langs de financiële afdeling, waar ze vonden dat ze deze nieuwe generatie zowat 2.500 euro duurder mochten maken dan zijn voorganger. Dat zorgt ervoor dat je 'zijn lage prijs' niet als eerste aankoopargument zal gaan kiezen. Hij is nog steeds goedkoper dan zijn neefjes bij Volkswagen maar de concurrentie buitenhuis komt dichterbij.
Door de Octavia te laten groeien, blijkt hij een concurrent te worden voor zijn grotere broer, de Superb Combi. Er blijven echter genoeg verschillen maar wie die grote kofferruimte niet altijd nodig heeft, zal toch sneller voor deze Octavia kiezen. Verderop wordt de concurrentie ook harder, nu er van de Leon een ST-variant is en de Golf Variant er bij Volkswagen nog nooit zo knap heeft uitgezien.
Specificaties
1.4 TSI turbo benzine, vier-in-lijn
140pk
250 Nm
manuele zesbak
voorwiel
1 187 kg
212 km/u
€ 31 350.00
€ 21 500.00
8.50 sec
5.80 L/100km
610 L
1 740 L
121 g/km
€ 87.96
€ 224.14
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 13 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 17 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 22 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden