Rijtest: Lexus IS 300h (2017)

2017-lexus-is300h-rijtest

De underdog van het premium D-segment krijgt een derde generatie die onderhuids een revolutie betekent en langs de buitenkant kan rekenen op een subtiele facelift.

De wereld van de premium D-segment is er eentje dat best verzadigd is en daar probeert elk merk een graantje van mee te pikken. Even een selectie uit het aanbod: Audi A4, Mercedes C klasse, BMW 3-reeks, Jaguar XE, Alfa Romeo Giulia, … en dan natuurlijk ook nog deze Lexus IS 300h.

Extra Ruimte en bijhorende kilo’s

De nieuwe (lees: facelift) Lexus IS 300h is ongeveer 10 cm gegroeid en dit is vooral ten goede gekomen van de passagiers op de achterbank die nu van nog meer ruimte en comfort kunnen genieten. Jammer genoeg geeft meer ruimte ook meer gewicht en deze Lexus is nog zwaarder dan zijn voorganger waardoor hij nu een stevige 1620 kg in de weegschaal legt. Desondanks alle moeite die Lexus heeft gedaan om de ophanging zowel vooraan als achteraan te wijzigen en gebruik te maken van aluminium dat niet alleen lichter is maar ook de stijfheid van de wagen aanzienlijk verbetert waardoor deze kolos toch nog goed de bochten kan aansnijden.

2017-lexus-is300h

Natuurlijk voel je bij het remmen dat je een zwaargewicht bij hebt waardoor je remafstand dat je voor ogen hebt toch iets vergroot, maar de ophanging verwerkt wel de eventuele onzuiverheden van de chauffeur.

Lara Croft

Er is geen betere vergelijking als met deze sportieve, sexy dame die zowel in beweging als bij stilstand hoofden doet draaien. Het is onmogelijk dat je met een andere wagen binnen dit segment meer bekijks hebt dan met deze Lexus IS 300h, natuurlijk kan dit ook wel met de nummerplaat te maken hebben. Onze Lexus-2 heeft één van de mooiste smoelen die je op de baan tegenkomt en geeft ook direct een statement dat je er staat.

2017-lexus-is300h

Dit is te danken aan de trapeziumvormige radiatorrooster in combinatie met brede luchthappers en L-vormige dagrijverlichting die de voorbumper een uniek uiterlijk geeft. De vernieuwde voorlichten met led maken het plaatje volledig af en geeft niet alleen een prachtige kleur als ook een enorme lichtstraal. De zijdelingse lijnen geven de wagen een welverdiende sportieve look die doorloopt naar de achterlichten waar natuurlijk ook L-etjes in verwerkt zijn.

2017-lexus-is300h

Mister Boss

Stap in de wagen en je weet waarom Lexus zo hard op Luxe lijkt. Je ademt kwaliteit in en weet dat binnen enkele jaren alles nog even goed marcheert als op dag één. Tegenover andere merken gaat Lexus niet voor een minimalistische middenconsole en heb je een overvloed aan knopjes over heel de wagen. Het infotainmentsysteem laat zich wat moeilijk besturen door Lexus hun muis die hypergevoelig reageert waardoor Duffel ingeven in de GPS een echte nachtmerrie wordt. Het gebeurt dus ook vaak dat je per ongeluk van radiozender verandert, alle geluk klinkt alle muziek subliem door de 15 luidsprekers van het Mark Levinson premium surroundsysteem.

2017-lexus-is300h

In Sport worden deze prachtige symfonieën jammer genoeg door een zagend geneurie overschaduwt en dit heeft Lexus dan geprogrammeerd om uit de boxen te laten komen om een “sportiever” gevoel te creëren zonder een mogelijkheid deze af te zetten. De zetels omarmen je voldoende waardoor je goed op je plek blijft terwijl je de IS 300h in de bocht gooit en daarbij bieden ze ook nog eens extreem veel comfort om praktisch alle oneffenheden te neutraliseren.

2017-lexus-is300h

Gefopt

Schakelpedaaltjes aan het stuur, vet! Vet inderdaad, maar het is dan wel alleen maar voor de schijn. De variabele, elektronische transmissie (E-CVT) is er ééntje om je vingers vanaf te likken maar geeft je niet de mogelijkheid om je ding te laten doen. Zonder enige moeite schakelt hij tussen de verschillende versnellingen zonder dat je dit als bestuurder merkt. Hierdoor creëert het dat vreemde gevoel dat je van 0 tot 200 km/u in één versnelling blijft doortrekken, even verduidelijken dat we dit niet hebben getest. Het is best wel lastig om je snelheid in te schatten, aangezien je nooit echt weet in welke versnelling je zit en hierdoor te snel rijden wel vergemakkelijkt. In Eco ontbreekt deze wagen wel de pit om een lach op je gezicht te toveren, maar in file is dit de perfecte instelling waardoor je bijna continu puur elektrisch rijdt en niets verbruikt.

2017-lexus-is300h

De normale stand is degene waar je het meeste van je tijd in rijdt en deze combineert dan ook een goed verbruik met een aangename acceleratie. Natuurlijk is “goed” relatief, aangezien we het gemiddeld verbruik amper onder de 6,5l/100km konden krijgen. Met cruise control, Eco en gezond verstand kan je op de autostrade wel 5,5l/100km bereiken. Met sport ingeschakeld kleurt alles rood/oranje en gebruikt de IS 300h zijn hybride motor om nog meer oemf te geven waardoor deze obees ineens een onverwacht spurtje kan trekken, dat had je niet verwacht met je Porsche Macan hé.

En wat kost dit dan?

Vanaf 37.490 euro verschijnt er een Lexus IS 300h op je oprit en je moet al niet kiezen tussen transmissie en motor want Lexus maakt het je gemakkelijk: er is geen keus. Er is wel keuze in afwerkingsniveau waardoor de keuze in opties ook geminimaliseerd wordt. Onze testwagen is de Lexus IS 300h Privilege line en deze kost je toch al direct 53.270 euro en maakt dit dan ook het duurste model. Met de Sonic Titanium lakkleur komt er nog eens 920 euro bij en daar stopt het ook voor deze enorm goed uitgeruste wagen. De vanaf prijzen liggen hoger dan deze van zijn rivalen maar voor die prijs is hij ook zeer rijkelijk uitgerust terwijl bij de andere “the sky the limit” is. Ook de aantrekkelijke inschrijvingstaks en eventuele voordelen alle aard maakt deze Lexus een zeer interessante deal.

2017-lexus-is300h

Conclusie:

De Lexus IS 300h is niet perfect maar heeft ons hart wel veroverd. De combinatie van het sublieme comfort en voldoende kracht maakt deze wagen een toppertje. Beziens heb je zeker en vast wel tegenover de 12 in een dozijn BMW 3-reeks van je overbuur. Hopelijk verbetert Lexus die enorm frustrerende, overgevoelige bediening van het infotainmentsysteem met de volgende versie. Waarom geen touchscreen Lexus? Dit is de 21ste eeuw.

Specificaties

Motor

2.5 benzine+hybride, vier-in-lijn

Vermogen

223pk

Overbrenging

E-CVT

Gewicht

1 620 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 54 190.00

Prijs basismodel

€ 37 490.00

0 tot 100 km/u

8.30 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

450 L

CO2-uitstoot

97 g/km

BIV

€ 80.00

Rijtaks

€ 477.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Michel Desmet 11:31
afbeelding van Michel Desmet

Heb ooit de vorige generatie 300h getest, een grote teleurstelling. Mijn 320ED was sneller, aangenamer en lager verbruik. Je zou deze Lexus enkel voor de looks kopen.

Evo X 16:27
afbeelding van Evo X

Klopt wat Michel zegt, vlot wel maar niet echt snel, waarom zeg dit? Staat hier ook 'n sedan die er dezelfde tijd naar honderd over doet, doch met zo'n halve liter per cylinder minder en zonder elektr hulp. Komt nog bij dat zo'n cvt iets sneller is dan ontkoppelen en zelf 'n verzetje hoger duwen. Dus Lexus, ipv dichtgedraaide 2.5i; met 1.8i doen sommige collega's tegenwoordig hetzelfde en kon er iets van de weegschaal. Maar dat imago hé, zou 'm daarom alleen al willen hebben.

Lelievre Kenny 19:17
afbeelding van Lelievre Kenny

De sportiefste in dit segment is hij zeker en vast niet, maar geeft wel een eerder prettige versnelling. Het is duidelijk dat Lexus deze wagen eerder plaatst tegenover een Mercedes C inplaats van een BMW 3 en denk dan ook dat een BMW-rijder niet snel de weg naar Lexus gaat vinden terwijl een persoon dat meer gesteld is op algemeen comfort dit wel zal doen. Al bij al weinig tot geen klachten dat we richting Lexus kunnen sturen :)

Ron4u 23:13
afbeelding van Ron4u

Prachtige wagen en heerlijke rij-eigenschappen.
Gelukkig geen audi of bmw kloon maar eentje met echte persoonlijkheid zowel op motorisch als op koetswerk of interieur. Enige minpunt vind ik het ontbreken van een IS- break

Ann Onymous 23:52
afbeelding van Ann Onymous

Vind de nieuwe koplampen niet zo mooi, verder wel een hele mooie wagen om te zien

Mathieu 12:52
afbeelding van Mathieu

Op foto vind ik de middenconsole op niets trekken, niet zelf kunnen bepalen welke versnelling en daarbij nog eens fake schakelpeddels? Sorry hoor, maar voor die prijs...

Exterieur heeft wel iets, en daarmee onderscheiden ze zicht van de andere premium merken. Top!
Hoewel ik de luchthappers iets te groot/opvallend vind. Maar daar zou ik mee kunnen leven.

Anon 16:25
afbeelding van Anon

Persoonlijk vind ik dit echt een lelijk ding.

Het interieur past ook niet echt bij een luxemerk lijkt me. Ziet er gewoon oud uit.

JaNs 22:28
afbeelding van JaNs

Inschrijvingstaks in Brussel is ongeveer 2500 eur. Voor een BMW 225xe, nog beter voor de stad, is t zelfs 5000 eur denk ik. Daarom rijd ik nog met mn oude bak - ook n Lexus en berg tevreden.

Arne 10:44
afbeelding van Arne

Prachtige wagen, comfort & looks!

WD 11:22
afbeelding van WD

Heb er net een testrit mee gemaakt en vind dit een fantastische wagen. Looks, afwerking, bediening, ... Inschrijvingstaks in vlaanderen rond de 100 euro

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Zoute-Grand-Prix

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws