Rijtest: Kia Optima (2016)

Kia-optima

Een eerste indruk maken. Zo belangrijk, ook in de auto industrie. De Kia Optima is er ééntje die je nu letterlijk kan verbazen vanaf de eerste kennismaking. Voor ons is het de derde keer dat we een Optima kunnen testen. Of wij ook zo enthousiast zijn? Wel…

Hij is nooit echt een uitblinker geweest, in geen enkel opzicht. Wél is hij een sterk onderschatte kar. We vergeten even de voorbije Optima-jaren en kijken naar het nu. Nu staat de Optima er voor ons als luxewagen uit verre contreien. De Zuid-Koreanen hebben daarvoor in andere continenten behoorlijk wat gaan bespieden. Wat we bedoelen? Kijk eens naar die centrale console met de bediening voor radio en airco. Begint dat op sommige punten niet verdàcht hard op een BMW-interieur te lijken? En die grille vooraan… Mercedes, iemand? Misschien zit hun Duitse designer/directeur Peter Schreier daar wel voor iets tussen.

Kia-Optima-interieur

In stijl

Het exterieur is deze generatie pas echt knap geworden. De wagen oogt groots en luxueus. Sommige van onze passagiers moesten even met hun ogen knipperen toen ze dat Kia-logo zagen. Ja, dit is echt een Kia. De grootsheid en het luxe interieur... ze verwachten het niet van een Kia. Wij zijn al wat gewoon en toch dachten we. Dit is leuk. Dat over-Azische is verdwenen en het is meer in lijn met wat we hier al kennen. Dat setje velgen is dan weer niet echt onze smaak. Die van u dan misschien weer wel.

Wat ons ook opviel is de kilometerstand van onze testwagen. Amper 15 km had de wagen achter de kiezen. Helemaal nieuw dus. In bijna alle andere gevallen zijn perswagens al even ingereden door het merk zelf. Kunnen we hier een gevoel van zelfzekerheid uit afleiden?

Snufjes en klank

Moderne technologische luxe snufjes zijn weer ruim aanwezig. Een verwarmbaar stuurwiel, zetelverwarming voor en achter, zetelventilatie vooraan, rijvak-assistent (zo blijft hij mooi tussen de lijntjes), dode hoek melding, vier camera’s voor vogelperspectief. Alle leuke dingen zijn er dus. Kleine opmerking: De rijvakassistent zit bijna continu mee te werken en soms eerder storend. Op de autostrade kan hij Teslaliaans automatisch rijden. We missen enkel nog een adaptieve cruisecontrol. Iets waar we bij Autofans niet erg fan van zijn maar toch een te verwachten gadget is in dit soort wagen.

kia-optima

Het opmerkelijkste? De QI lader. Die draadloze oplaadmogelijkheid voor een select aantal smartphones is leuk meegenomen, als je telefoon ermee is uitgerust natuurlijk. Er bestaan tal van hoesjes die je die mogelijkheid geven trouwens. Verder nog een leuke optie: het Harman/Kardon geluidssysteem. Met de radio of DAB klinkt het niet bijzonder en zelfs plat. Sluit je een iPod of smartphone aan dan komt het systeem wel tot zijn recht. Wauw, Dit klinkt écht heel goed. Kia heeft ons zo nog ééns kunnen verbazen, jaren geleden, in een Sportage. Als budget-audiofiel in het Autofans-team even kort door de bocht gaan: Een Burmester systeem in Mercedes klinkt dan plots als een amateuristisch in elkaar gevezen setje. Harman/Kardon is terug aan het stijgen in achting…

Kia-optima

comfort

Ook qua comfort is het deze Optima er verder op vooruit gegaan. De zetels zitten zeer comfortabel. Ondergetekende tester miste wat zijdelingse steun, al zou een fitnessabonnement misschien ook niet slecht zijn. Een aanpasbare zijdelingse steun zou ook handig geweest zijn.

Achteraan krijgen we een Skoda Superb-gevoel. Enorm veel plaats in combinatie met een comfortabele zithouding. Punten scoren bij je passagiers! Verder nog een immense koffer en dito kofferopening. Daar is niet gekeken op een mooie afwerking maar gewoon op praktisch bruikbare ruimte.

kia-optima-achterkant

Kijk op motoren...

… of beter motor. Zoals voordien is er geen keuze. Je neemt de Optima zoals hij komt en dat is met een 1.7 liter grote CRDi. Goed voor 141 pk en 340 Nm koppel. Kies hem trouwens mét de 7-traps automaat met dubbele koppeling i.p.v de handbak met 6 verzetten. Dat rijdt niet alleen heel ontspannen, het past ook prima bij de Optima-sfeer en het Belgische verkeer. Sportief is de automaat niet echt. Wél ligt de wagen sportief op de baan, jammer dat het stuurgevoel volledig de bal misslaat. De ophanging kan heel wat aan maar waar we vooral van onder de indruk zijn is het volgende: Af fabriek monteerde Kia Michelin Pilot Sport 3 banden. Topkwaliteit en ver weg van saaie eco-banden.

Zuinig is deze 1.7 nog altijd niet. We bereikten een verbruik van 6,3 l/100 km met ons zuinigste setje voeten. Over het algemeen haalden we om en bij de 7,5 l/100 km met voornamelijk autosnelwegkilometers achter de kiezen. Dat is vrij hoog en ver van de 4.5 l/100 km die opgegeven is.

prijzen

De Kia Optima Sedan start vanaf € 27.590. De prijzen stijgen echter vrij snel. Zo halen we door te zeggen dat je de automaat moet nemen even de prijs omhoog tot wel € 37.000. Uiteraard zit je dan ook op een ander een completer uitrustingsniveau, maar toch... Configureer je je Optima met alle toeters en bellen dan ben je € 41.750 lichter. Oh ja, er is dan ook maar één model velg dus daar moet je je al niet druk over maken.

Kia-optima

conclusie

De nieuwe Kia Optima wist ons zeker te overtuigen. Hij rijdt prima sportief, het verbruik is daarentegen toch te hoog voor een 1.7 dieselmotor. Gelukkig is er binenkort weer de Optima Hybrid om dat goed te maken. Verder een heel aangenaam interieur met een optioneel knallertje van een geluidsinstallatie. Heel goede wegligging, top banden en jammer stuurgevoel. De Optima komt er ook als sexy stationwagen variant. Aanzie de Optima als het andere, meer luxueuze alternatief voor een Skoda Superb. Prijzen zijn hoog voor een Kia maar je krijgt wel heel wat auto in de plaats.

Specificaties

Motor

1.7 CRDi 4-in-lijn

Vermogen

141pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

7-DCT

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

2 080 kg

Topsnelheid

203 km/u

Prijs testwagen

€ 41 500.00

Prijs basismodel

€ 27 590.00

0 tot 100 km/u

11.00 sec

Gemiddeld testverbruik

7.50 L/100km

Min. kofferinhoud

510 L

CO2-uitstoot

116 g/km

BIV

€ 582.00

Rijtaks

€ 311.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Rob 10:22
afbeelding van Rob

Zo zeg, wat een mooie kar! En ja, die wielen ook ;-) Heeft een heel luxe uitstraling.

Wel jammer dat het motoren aanbod een beetje achterblijft. Aan de andere kant, zo’n dieseltje heeft veruit de meeste lease- en verkooppotentie.

Tomse 02:43
afbeelding van Tomse

Dat over-japanse is verdwenen omdat het een Koreaan is. Grove fout als auto journalist....

Yannick 22:57
afbeelding van Yannick

We bedoelen nog iets anders dan dat zelfs... "over-Azische"... -aangepast nu- In de eerste paar zinnen hadden we onze woorden dan weer wel juist.

beir 10:58
afbeelding van beir

"... top banden en jammer stuurgevoel..." Mag ik daaruit afleiden dat de stuurbekrachtiging in de nieuwe optima nog altijd niet op punt staat? Voor mij het grootste minpunt aan de eerste generatie optima, het stuurgevoel. Samen met het wegvallen van de muziek aan de voorkant tijdens de GPS commando's. Zeer vervelend en dan zeker met zo'n high end harmon kardon/infinity systeem. Maar misschien in de nieuwe generatie opgelost? Verder kan ik bevestigen dat de optima een sterk onderschatte auto is, veel waar (en luxe) voor je geld en betrouwbaar én niet te vergeten 7 jaar garantie.

Yannick 23:00
afbeelding van Yannick

Ja, er zitten dus toppers van rubber onder en dan dat vage stuurgevoel. je hebt geen gevoel met de weg via je stuur. In de sport stand is het iets beter maar dan doet de automaat weer zo heftig.

Het gps-geluid-euvel is er nog steeds. Meer merken beginnen dit trouwens te doen. Storend.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws