Rijtest: Jaguar XE

Rijtest: Jaguar XE 2015

Jaguar blijft het premium segment op zijn kop zetten. Het deed dat al met de XF, nadien met de XJ, onlangs met de F-Type en nu gooien ze een gloednieuw model in een enorm druk bevochten segment. De Jaguar XE is voor Jaguar het antwoord op de BMW 3 reeks, Audi A4 en Mercedes C-klasse.

Beginnen bij het begin. Het is niet de eerste keer dat Jaguar zich waagt aan het D-segment. In 2001 bouwde de Britten de X-type op basis van de Ford Mondeo maar het grote succes bleef uit, tot de stekker er zes jaar geleden definitief uit werd getrokken. Het is nu duidelijk dat Jaguar toen de beslissing heeft genomen, mede dankzij de groeikansen die het krijgt van Tata, een eigen model te bouwen met eigen technologie. Die opvolger is nu klaar. Deze XE moet de basis zijn om vanaf vandaag voorgoed aanwezig en succesvol te zijn én blijven in het kleinere sedan-segment.

En als Jaguar het zelf doet, levert het geen half werk af. Zo bouwden ze een nieuw chassis dat voor zeventig procent uit aluminium bestaat, de overige dertig procent is staal. Achteraan krijgt de XE een nieuwe multilink-ophanging, vooraan vinden we dezelfde double wishbone ophanging terug als in de F-Type. De rigiditeit van het koetswerk evenaart dat van de F-Type. Beide modellen hebben dus heel wat gemeen. Maar de XE zal binnenkort ook met andere modellen in het gamma nog zaken gemeen hebben. Zo zal dit nieuwe chassis ook de basis zijn voor de nieuwe generatie XF en de eerste SUV van het merk, de F-Pace.

Rijtest: Jaguar XE 2015

Perfect in balans

Om succesvol te zijn heeft Jaguar de XE weten te onderscheiden van de bestaande spelers. Het voordeel van een eerste generatie in een nieuw segment is dat die er altijd origineel en leuk uitziet, in tegenstelling tot vaak voorspelbare opvolgers bij de concurrentie. Maar los daarvan is de XE gewoon een mooi en leuk apparaat. Vooraan is hij herkenbaar maar duidelijk te onderscheiden van de XF en XJ. De spitse snuit, grille en toegeknepen koplampen vallen vooraan op. Achteraan zijn het de toch speciaal vormgegeven lichtunits die de aandacht trekken. Het totaalpakket oogt beter in real life dan op foto. Onze testwagen kreeg het R-sport pakket, vergelijkbaar met de S-line, AMG-pakket of het M-pakket bij de Duitse concurrentie. De kleine Jaguar is in onze ogen visueel perfect in balans, een bank vooruit dus voor designer Ian Callum.

Rijtest: Jaguar XE 2015

Herkenbaar, maar stapje lager

Binnenin wordt het al snel duidelijk dat Jaguar een trap lager moest dan we gewoon zijn van de Britten. We zaten voor het eerst, sinds de X-type, in een Jaguar met stoffen zetels. Ook de dashboardbekleding werd in onze uitvoering afgewerkt in meer dagdagelijkse materialen dan leder en alcantara. Allemaal prima afgewerkt, dat wel, gewoon even wennen. Centraal in het dashboard vinden we het nieuwe In-Control navigatiesysteem terug. Vergeleken met diens voorganger een enorme verbetering. Handig te bedienen met duidelijke schermen. De steeds wederkerende kritiek op de navigatiesystemen van Jaguar en Land Rover lijken ons eerder een gewoonte te zijn binnen de pers, dan wel een gefundeerde vergelijking. Als bestuurder is het allemaal erg intuïtief te bedienen en vind je snel je draai.

Rijtest: Jaguar XE 2015

Op de achterste bank is het lastiger vertoeven in de XE. Door de scherpe daklijn kom je met 1m85 wat hoofdruimte te kort en heb je weinig beweegruimte voor je benen en voeten. Zo lang het dus vooral kinderen zijn op de achterbank van je XE, is er geen enkel probleem. Maar het blijft wel wat beperkt qua ruimte binnenin, zo heeft de XE met 455 liter de kleinste kofferinhoud van zijn segment. Ter vergelijking: de BMW 3 Reeks beschikt over minstens 480 liter. Wie ruimte op de achterbank en in de koffer zoekt moet naar de XF of XJ en trekt beter meteen ook zijn portefeuille open.

Gloednieuwe aluminium vierpitter

Onder de kap schuilt een gloednieuwe 2.0 liter diesel, die is beschikbaar met 163 en 180 pk en kan besteld worden met zowel een automaat als manuele versnellingsbak. Jaguar bouwde onlangs een nieuwe fabriek voor de productie van die Ingenium motoren, een fabriek ter waarde van 500 miljoen euro. Je begrijpt dus wat we bedoelden toen we zeiden dat Jaguar het meent. Het volledig uit aluminium gebouwde blok heeft in onze Ultimate Black gekleurde XE 180 pk, de CO2-uitstoot beperkt zich daar tot 109 g/km.

Het blok wordt gekoppeld aan een acht-traps automatische ZF-versnellingsbak, de referentie in de markt. Een heel goed blok dat goed samenwerkt met de automaat. Schakelt op juiste moment terug en op, op een erg zachte en lineaire manier. Maar bij koude motor of bij sportiever accelereren is de motor iets te luidruchtig, of is de isolatie tussen cabine en motor te beperkt. An sich geen groot probleem als de motor mooi klinkt, maar dat is met deze vierpitter niet het geval. Daarvoor moet je de S-versie kopen met V6. En echt sprinten is sowieso niet de moeite, de Jag heeft 7,8 seconden nodig om 100 aan te tikken.

Rijtest: Jaguar XE 2015

Desalniettemin is het aangenaam en comfortabel rijden met de XE. Zodra hij meedraait in het verkeer is het ook een erg stille wagen. Jaguar meent zelfs de stilste van het segment te zijn. Voorlopig moeilijk te vergelijken, maar veel stiller lijken de A4, C-klasse en 3 Reeks niet te kunnen zijn. In de bochten valt dan weer de goede en communicatieve sturing op. die sturing is trouwens elektrisch. De 430 Nm aan koppel maakt van de XE ook nog eens een vlotte cruiser op de autosnelwegen.

Onze bezorgdheid...

Jaguar hoopt met deze XE een volumemodel te hebben gemaakt. Dat de XE het potentieel daarvoor heeft staat buiten kijf. Hij heeft ons enorm overtuigd tijdens de week waarin we hem reden. Maar zal het premium karakter en vooral de perceptie duurder te zijn de Jaguar XE niet nekken in de leasing? Een BMW, Mercedes of Audi is een "gewone mensen" auto... nu ja, in leasingland. Een Jaguar klinkt al snel chiquer, hoewel ze beiden naast elkaar op de leasinglijst zouden moeten gaan staan. Benieuwd of de Jaguar XE dat euvel overwint.

Rijtest: Jaguar XE 2015

En niet de goedkoopste

Onze XE start vanaf 37.490 euro. De instapper kost 34.990 euro, daarvoor heb je hetzelfde blok maar met 163 pk en een manuele versnellingsbak. Dat is een pak duurder dan de BMW 3 Reeks die beschikbaar is vanaf 28.850 euro, de nieuwe Audi A4 vanaf 29.950 euro en de Mercedes C-klasse die er vanaf 30.976 euro is. Of er een goedkopere instapper komt wanneer de nieuwe benzinemotoren klaar zijn, valt nog af te wachten. Voorlopig is de Jaguar XE dus de duurste. Of hij daardoor iemand kan overtuigen die voor het eerst een leasingwagen mag kiezen? We betwijfelen het. Maar iemand die er al drie BMW's heeft opzitten, die moet dringend een Jaguar-garage bezoeken.

Rijtest: Jaguar XE 2015

Conclusie

Straf hoe Jaguar het zo snel bij het rechte eind heeft in een voor hen relatief nieuw segment. De XE is een visueel mooi ogende auto en weet zich heel duidelijk te onderscheiden van zijn concurrenten. Binnenin blijft het allemaal ergonomisch en premium, zoals we gewend zijn van Jaguar. Dankzij een nieuw aluminium chassis, nieuw blok en goede ophanging is de Jag ook nog eens een leuke auto om te rijden. Bij acceleratie niet de stilste, maar eens hij op gang is een erg aangename comfortabele cruiser. We spreken per vandaag niet meer over "de drie Duitsers" maar over "de drie Duitsers en enkele Brit". Het lijkt wel de aanzet van een mop. De toekomst moet uitwijzen wie van de vier als lachpaal uit die mop komt...

Specificaties

Motor

2.0 viercilinder diesel

Vermogen

180pk

Koppel

430 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 565 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs basismodel

€ 37 490.00

0 tot 100 km/u

7.80 sec

Gemiddeld testverbruik

7.10 L/100km

Min. kofferinhoud

455 L

CO2-uitstoot

109 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:50
afbeelding van Techno Patat

Onlangs eentje zien rijden die goed in de opties zat en ik was er wel van onder de indruk! Heel erg knap ding, maar hij lijkt wel groot toch? Als ik puur op looks afga plaats ik hem naast een E-klasse eigenlijk...

MDC 17:07
afbeelding van MDC

Spijtig van deze foutieve informatie:

Onze XE start vanaf 37.490 euro. De instapper kost 34.990 euro, daarvoor heb je hetzelfde blok maar met 163 pk en een manuele versnellingsbak. Dat is een pak duurder dan de BMW 3 Reeks die beschikbaar is vanaf 28.850 euro, de nieuwe Audi A4 vanaf 29.950 euro en de Mercedes C-klasse die er vanaf 30.976 euro is.

BMW 320D (waar je hem mee moet vergelijken) begint aan 35.700€ dus 710€ duurder dan de Jaguar XE.

MB C220 D begint aan 37.873€ dus 2883€ duurder dan de Jaguar XE.

Verder een fijn artikel over de wagen, spijtig van de verkeerde vergelijking.

Adriaan 20:23
afbeelding van Adriaan

Deze in een 120pk versie, en dan kan die pas inslaan als een bom in de lease markt, en dat zal ie dan ook doen denk ik.

Glenn 06:15
afbeelding van Glenn

1565 kg en veelvuldig gebruik van aluminium? Lijkt me aan de zware kant, wat ook blijkt uit gemeten prestaties: 9,1s tot 100 en 30s op de km (autogids). Niet echt indrukwekkend te noemen.

Techno Patat 07:41
afbeelding van Techno Patat

Ik mis den tijd dat reageerders nog gewoon content waren dat een auto er goed uitzag en goed reed met wat pk's :(! Iets dat ons grijze autolandje weer wat kon opfleuren zodat het weer wat leuker was om in de file te staan, en niet de zoveelste grijze opel :(! En dit is nu net zo iets ;-)! Dus wees eens wat vrolijker gasten, uw kinderen gaan u liever zien, uw vrouw zal wat minder zagen en de zon zal wat feller schijnen :-)!

Adriaan 09:32
afbeelding van Adriaan

Dat is het hem nu net bij mij :p ik zou die auto zeer graag hebben, vandaag mijn suggestie van een 120pk model, ik vind het een van de knapste uit zijn segment. Bekijk het wat als afgunst ;)

Glenn 20:18
afbeelding van Glenn

Lol

Was gewoon een vaststelling, vind het gewoon aan de relatief zware kant gezien de moeite die er is ingestoken door Jaguar. Dit doet echter geen afbreuk aan de prestaties in stilstand ;-)
En ja ik vind het ook een best mooie wagen.

Grunt 10:18
afbeelding van Grunt

Glenn, die metingen van Autogids zijn dan ongewoon slapjes, andere metingen (o.a. Auto Motor Sport, Quatroruote) zijn heel wat scherper (8.4" en 29.2"). Baseer je ook niet op het opgegeven "fabrieksgewicht", echte metingen zijn (zeker bij de Duitsers) veel hoger.

Ik ben alvast blij dat er een echt alternatief is voor de Duitse 3 in deze klasse, een waarbij dan nog absolute voorrang is gegeven aan het rijgedrag.

Stealth 16:42
afbeelding van Stealth

Leve Jaguar! Welke andere constructeur durft dergelijke aanval op de traditionele drie aan! En dan nog met dit resultaat! kHoop deze veelvuldig te zien rijden! Want jammergenoeg zijn de f-types maar dungezaaid. @patat, vroeger was gewoon alles beter jong ;-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws