Rijtest: Renault Zoe

renault-zoe-rijtest-autofans

Dit is de toekomst. Dat is onze enige gedachte als we in de Zoé stappen bij de Renault-invoerder. Verder is het volledig stil.

De toekomst komt bij Renault tot uiting in hun ZE-gamma met betaalbare elektrische wagens. Zo hebben we de Kangoo ZE, de Fluence ZE en natuurlijk de kleine Twizy. De Zoe is de nieuwste toevoeging aan het gamma en ongetwijfeld de mooiste. Hoe innoverend de anderen ook waren, het adjectief mooi zouden we nooit bij een Fluence of een Kangoo kunnen plaatsen. Bij de Zoe wel.

Langs een kant was het wat teleurstellende dat onze Zoe geen felle kleur had. Langs de andere kant helemaal niet, want zelfs in het zwart ziet hij er wel leuk uit. De blauwe accenten in de lichten werken uitstekend samen met de zwarte kleur. De voorkant in combinatie met de koplampen ziet er zelfs een beetje gemeen uit met wat Darth Vader trekjes.

renault-zoe-rijtest-autofans

In profiel is de ‘knik’ vanachter die de deuren, de achterlichten en het dak verbindt een leuk designelement. Vanachter zien we een propere achterkant waar de lichten als diamanten zijn opgeplaatst.

sobere technologie

Vanbinnen een sober, zelfs koud interieur. Overal zijn er harde plastics en heel goed zitten de zetels nu ook weer niet. De instrumentencluster is vervangen door een rechthoekig TFT-scherm dat onder andere de resterende actieradius en de snelheid laat zien. In het midden van het dashboard zit het R-link systeem dat we eerder al in andere Renaults tegenkwamen.

renault-zoe-rijtest-autofans

Met vijf deuren is de Zoe zeer bruikbaar in het dagelijks leven. De achterbank is niet gemaakt om op reis te vertrekken - al is dat dan ook weer niet het doel van elektrische wagens - maar is wel perfect om de kinderen naar school te vervoeren, bijvoorbeeld.

In de koffer kunnen we 338 liter kwijt. Niet uitzonderlijk veel maar veel meer moeten de meeste mensen dan ook niet dagdagelijks vervoeren. Verhuizen moet je sowieso niet doen met je Zoe maar voor een trip naar de supermarkt is hij perfect geschikt.

laadpaalstress

De Zoe is puur elektrsich. Geen hybride, geen range-extender. Met een volle batterij zou de wagen 210 kilometer ver kunnen rijden maar tijdens onze testperiode kregen we er echter niet meer uit dan 142 kilometer. Misschien was de batterij al versleten na een vierduizend kilometer?

renault-zoe-rijtest-autofans

De batterij moet je huren van Renault, niet kopen. Met een vast maandelijks bedrag heb je recht op een nieuwe batterij als de jouwe begint te degraderen (onder 75% van zijn originele capaciteit komt). Aangezien 75% overeenkomt met zo’n 157 theoretische kilometers ligt ons maximumbereik van 142 daar wel een pak onder. En zo extreem waren de temperaturen begin oktober nu ook weer niet...

De Zoe kan overigens enkel opgeladen worden aan een speciale laadpaal, dus niet aan het gewone elektriciteitsnet thuis, daarvoor moet je een lader laten installeren. Dit heeft zijn voordelen, zo kan de Zoe onder andere vlugger en veiliger opgeladen worden. Wij ondervonden hier de grootste nadelen van, want de gemiddelde autojournalist heeft geen laadpaal thuis staan. Wij zochten toevlucht bij de dichtstbijzijnde Renault-garage waar we onze elektrische kar konden opladen. Ook aan de Blue Corner oplaadpalen die tegenwoordig over heel Vlaanderen verspreid staan kan je dat doen.

renault-zoe-rijtest-autofans

Eenmaal de oplader langs beide kanten aangesloten begint de Zoe licht te zoemen en komt de resterende oplaadtijd op het TFT-schermpje tevoorschijn. Op een klein uurtje heeft de Zoe genoeg elektriciteit opgenomen om weer (in ons geval toch) een 142 kilometer verder te kunnen. Als je je Zoe op openbare plaatsen wilt opladen hoef je overigens geen schrik meer te hebben dat vandalen je stekker uit de wagen gaan trekken. Zodra aangesloten treedt er een vergrendelingsmechanisme in werking dat je enkel kan uitschakelen met behulp van je sleutel en de RFID-kaart.

snelle starter

De Zoe beschikt over 88 pk en 220 Nm aan koppel, niet direct cijfers om over naar huis te schrijven maar toch zal je altijd als eerste van je plaats zijn. De 220 newtonmeters zijn immers direct beschikbaar in tegenstelling tot bij een conventionele verbrandingsmotor waar deze pas rond de 2.000 toeren komen kijken. Tot 70 à 80 kilometer per uur schiet je vooruit waarna de elektromotor wat meer moeite lijkt te hebben om het momentum te bewaren. Een sprintje van 0 naar 100 doe je in 13,5 geruisloze seconden al moet je niet verwachten dat je batterij lang gaat meegaan als je dat blijft testen.

renault-zoe-rijtest-autofans

Topsnelheid is 135 km/u maar dit lijkt ons een conservatief genomen getal. Met de Zoe op de autostrade rijden is een leuk gevoel maar spijtig genoeg denkt de Zoe er zelf anders over. Tegen 120 km/u zie je de actieradius met grote sprongen verminderen. We moesten zelfs genoodzaakt recht door Brussel stad rijden omdat we er anders niet op onze bestemming zouden komen met onze tuimelende actieradius.

lightsaber-aspiraties

De Zoe pakt leuk in de bochten dankzij zijn lage zwaartepunt maar op een gegeven moment moeten de smalle Michelin EV-banden het wel opgeven. Gelukkig ben je daarna wel direct terug op weg dankzij het directe koppel.

Eigenlijk merk je ook enkel maar bij lage snelheden dat je met een elektrische wagen onderweg bent. Enkel dan is het effectief stil in de wagen want vanaf 60 à 70 km/u neemt het windgeruis al vlug over. Langs buiten maakt de Zoe ook meer geluid dan men zou verwachten. Bij lage snelheden merkten zijstaanders een alternerend zoemend geluid op (sommigen hadden het zelfs over het geluid van een lightsaber uit Star Wars) en bij hoge snelheden zelfs een sterke zoem.

renault-zoe-rijtest-autofans

de prijs die je betaalt

Allemaal leuk tot als je het prijskaartje bekijkt. De Zoe kost je in België minimaal 20.950 euro, en dan rekenen we de huurprijs van de batterij of de wallbox er nog niet eens bij. Zo’n wallbox om thuis op te laden kost je minimum 950 euro en de batterij nog eens 79 euro per maand (voor maximum 12.500 kilometer per jaar). Voor je portemonnee moet je dus geen Zoe kopen, dan ben je beter af met een Clio. Wil je echter elektrisch rijden, ook al is het maar voor het plezier of voor je eigen steentje bij te dragen aan het milieu, dan is de Zoe een aanrader.

Specificaties

Motor

Synchroonmotor/permanente magneet

Vermogen

88pk

Koppel

220 Nm

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 403 kg

Topsnelheid

135 km/u

Prijs basismodel

€ 20 950.00

0 tot 100 km/u

13.50 sec

Min. kofferinhoud

338 L

Max. kofferinhoud

1 225 L

CO2-uitstoot

0 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 76.00

Met dank aan Renault Group Pashuysen voor hun oplaadinfrastructuur

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Adriaan 16:38
afbeelding van Adriaan

Hoe zit dat juist met die batterij, dat contract heeft een termijn, wat gebeurd er als je x aantal maanden voorbij zijn? Kan je dan de batterij afkopen en bijhouden, of moet je dan een nieuw contract openen.

Andres Vasseur 20:31
afbeelding van Andres Vasseur

Neen, de batterij blijft eigendom van Renault.
Voordeel: Bij defect, direct nieuwe batterij
- bij het verliezen van een bepaalde capaciteit van de batterij krijg je ook weer een nieuwe.

Dus naar mijn mening wel een goede manier.
Afkopen is onmogelijk.

Adriaan 21:35
afbeelding van Adriaan

In mijn opinie is een elektrische auto een soort van investering. Je koopt iets dat duurder is dan normaal, maar op termijn komt het wel voordeliger uit. Maar heb zelf al eens een twizy simulatie gedaan, en dan nog is het voordeliger om voor pakweg een ford ka of smart te kiezen.
Nuja, ik ben niet direct een voorstander van elektrische auto's (zie mijn vorige post's hierover :p) Maar eens iets nieuws zou wel eens geestig zijn om tegen te komen. Ik heb het gevoel dat renault hiermee in hun eigen voet schiet met deze oplossing.

Cédric 21:06
afbeelding van Cédric

Hoeveel kWh heeft de batterij?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws