Rijtest: Volvo V40 Cross Country D3

volvo v40 cross country d3

Net zoals de V70 krijgt Volvo's nieuwste kleinste ook een Cross Country variant. Wij onderzochten of de extra plastic meer met zich mee brengt dan een stoerdere blik.

De gewone V40 namen we afgelopen zomer al eens onder de loep. Deze heeft nu echter zoals zijn grote V70 broer ook een Cross Country variant gekregen.

Stoerder langsbuiten

De Cross Country lijn omvat onder andere zwarte inlegpanelen in de voorbumper, sideskirts, een beschermingsplaat vanachter en anthracietgrijze velgen. De korte wielbasis gecombineerd met de stoerdere plastieken beschermingsstukken zorgen alvast voor een dynamische en gezette pose om 'U' tegen te zeggen.

Dat het geheel mooi oogt, daar zijn we het over eens. Nuttig? Veel meer bescherming dan tegen een opstekende steen gaan ze niet bieden. De V40 kan je ook alleen maar krijgen in voorwielaangedreven uitvoering tenzij je voor de 180 pk sterke T4 benzinemotor kiest. Met deze voorwielaangedreven Cross Country ga je dus niet veel verder komen dan de gewone V40.

zuinige voorwielen

Onder de motorkap van onze testwagen Volvo's bekende vijfcilinder D3-blok met 150 pk en 350 Nm. Waar de zuinigere 1.6 DrivE - tegenwoordig analoog met de rest van het motorenpallet D2 gedubd - misschien een financieel voordeligere keuze is moet deze het qua rijplezier vlug afleggen tegenover zijn tweeliterbroer.

Zoals we al eerder opmerkten lijken de kleine 1.6 dieselmotoren enkel goed op papier. Het is eerder regel dan uitzondering dat je de motoren met een iets grotere cilinderinhoud gemakkelijk op hetzelfde verbruiksniveau krijgt. Wij kwamen neer op 5,1 l/100km, amper meer dan met de D2 vorige zomer. Zo'n D3 heeft in tegenstelling tot de D2 ook altijd kracht te overschot waardoor je de motor nooit moet afbeulen om bijvoorbeeld een helling op te gaan.

9.6 seconden, zo lang heeft de D3 nodig om de 1.404 kg zware V40 tot 100 km/u te duwen, ophouden doet hij pas bij 200 km/u. Duurt dat net allemaal iets te lang en te traag voor jou? Dan kan je nog steeds voor de zwaardere D4 variant van 177 pk kiezen. Liever geen roetstoker? Dan heb je de keuze tussen de T4 (180 pk) en de T5 (254 pk).

zitten zoals de zweden

Volvo heeft kaas gegeten - ergonomische kaas, een Zweedse specialiteit, vraag er maar eens naar aan de zuivel - van interieurs maken. Volvo autozetels hebben altijd al een hoge naam gehad en deze in de V40 doen dat alleen maar eer aan. Lange ritten hierin zijn zeker geen straf. De centrale console is dezelfde als in de andere hedendaagse Volvo-modellen zij het smaller van dimensies. Alle bedieningsknoppen zijn makkelijk te bereiken vanuit een comfortabele zitpositie, iets wat sommige constructeurs wel eens durven vergeten.

verlicht interieur

De hoofdkleuren in dit interieur - beige en zwart -spelen ongelofelijk goed samen en promoveren dit alvast naar een van de gezelligste auto's waar we ooit in hebben gezeten. 's Nachts brengt het blauwe LED-lichtje aan de dakhemel een zacht licht naar binnen dat reflecteert op de blinkende versnellingspook die bij zonlicht nogal kitscherig lijkt.

In de V40 kan je ook de instrumentencluster personaliseren. In de Sportstand krijg je een veelbelovende powermeter te zien en een grote rode toerenteller met centraal je snelheid. De Eco-modus geeft weer hoe zuinig je aan het rijden bent en de Elegance-modus moet een rustig compromis tussen de twee tot stand brengen. Die laatste stand ga je echter waarschijnlijk nooit gebruiken, want zoals wij al eerder aanhaalden in de vorige V40 test doet deze nogal oubollig aan.

safety first

Ook veiligheid is iets dat men al sinds den beginne associeert met Volvo. Van de pedestrian airbag over het city safety systeem tot de resem aan airbags die jou, je inzittenden en de voetgangers op de weg moeten beschermen. Soms lijkt het systeem wel te veilig ingesteld en geeft het wel eens valse alarmen, maar dat lijkt ons het beste compromis.

Veiligheid kost natuurlijk ook iets, en dat advanced safety pack aanvinken kost 2.000 euro extra bovenop je basisprijs van 26.690 euro voor een V40 Cross Country D3. Onze testwagen kwam zo op een catalogusprijs van 33.950 euro uit. Wil je een V40 met vierwielaandrijving zoals de advertenties je verleiden dan moet je direct naar de T4 benzinemotor grijpen die begint vanaf 33.990 euro. Een basis V40 Cross Country D2 kost je 24.890 euro, 1.900 euro meer dan een gewone V40.

De ruigere looks doen de V40 er een pak minder frivool uitzien. Als je je daar voor kan vinden dan kunnen we niets anders dan het aanraden, al is het alleen al voor de sublieme zetels.

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vijf-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

zesbak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 380 kg

Topsnelheid

205 km/u

Prijs testwagen

€ 33 950.00

Prijs basismodel

€ 26 690.00

0 tot 100 km/u

9.60 sec

Gemiddeld testverbruik

5.10 L/100km

Min. kofferinhoud

335 L

Max. kofferinhoud

1 032 L

CO2-uitstoot

117 g/km

BIV

€ 434.00

Rijtaks

€ 401.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Dequal 12:15
afbeelding van Dequal

Ik vind het nog wel iets hebben. Komt nog iets robuuster over, iets dat op het platteland of zo wel handig kan zijn.

Coolstart 08:46
afbeelding van Coolstart

In feite een tuning body pakket met extra spoilers en andere kleuren. Als die bescherplaats net zoals de xc60 is vliegt die er trouwens gewoon af als je met die 1.4 ton de bodem raakt. Daarbij vraag ik me af of deze volvo niet de lelijke eend is is in de bijt? Ik zou zelfs zeggen stijlloos. Te veel extra panelen, zetels met zwarte en witte lederen lappen en blinkende dashbordonderdelen... Dat is pure kitch. Na 3 jaar is deze auto oubollig, komt er een grondige facelift en zakt uw 2dehandswaarde zienderogen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws