Rijtest: kennismaking met de BMW X3 xDrive20d

BMW X3 xDrive20d

BMW was de eerste Duitse constructeur die zich op het terrein van de zogeheten midi-SUV waagde. De X3 werd voor het eerst gelanceerd in 2004 en kreeg in 2007 een stevige tussentijdse facelift. Bij de concurrentie ging het succes van de X3 niet ongemerkt voorbij. Mercedes kwam in 2008 met de GLK op de proppen en Audi stak in  datzelfde jaar haar Q7 in de droogkast met als resultaat de Q5.

BMW X3 xDrive20d

In essentie is het design van het model nog steeds hetzelfde gebleven. De scherpere lijnen in zowel de neus als in de achterpartij - let op het kenmerkende schuin oplopende derde zijruitje - laten de X3 er fijner en slanker uitzien dan hij in werkelijkheid is. Want, laat de schijn niet bedriegen.  Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe X3 een tiental cm langer geworden waardoor het model nu even groot is als de allereerste X5, die in 2001 het daglicht zag. Ondertussen is ook dat model enkele centimeters gegroeid en kennen we ondertussen ook al de kleinere X1, dus een groeischeut voor deX3 was zeker niet misplaatst. Vooral omdat die extra ruimte de achterpassagiers ten goede komt.

BMW X3 xDrive20d

Vanaf de lancering is de X3 beschikbaar als xDrive20d en als xDrive35i. Het zal vooral die eerste versie zijn die als spreekwoordelijke zoete broodjes over de toonbank zal gaan. Later zal het motorengamma nog worden aangevuld met de gekende 6-cilinder diesel motoren alsook met andere varianten van de 4-cilinder diesel. Dan durven we bijvoorbeeld te hopen op een xDrive23d met 204pk. Ook het aanbod aan benzinemotoren zal allicht nog worden uitgebreid. Hierbij denken we dan aan een xDrive20i en een xDrive28i.

BMW X3 xDrive20d

Bij wijze van kennismaking werd de werking van het xDrive systeem zorgvuldig toegelicht door een specialist ter zake van BMW. Een erg heldere en duidelijke uiteenzetting van een schijnbaar heel erg complex systeem. We keken dan ook al uit naar de uitwerking ervan in de praktijk. En dat was ook wat ons buiten de BMW Brandstore op de Waterloolaan in Brussel te wachten stond. Op een zorgvuldig opgesteld stads off-road parcours konden we de werking van het xDrive systeem aan den lijven ondervinden.  Maar we waren natuurlijk voornamelijk gekomen om enkele kilometers te  kunnen malen met die nieuwe X3.

BMW X3 xDrive20d

BMW X3 xDrive20d

BMW X3 xDrive20d

En dat was ook wat ons verder nog te wachten stond.  Om de testrit aan te vangen kregen we een xDrive20d toegewezen met manuele 6-bak. Wat meteen opvalt aan het interieur van de nieuwe X3 is dat het erg lijkt op dat van de grotere X5. En laat dat nu ook meteen het grote verschil zijn met de vorige X3. Hier was het interieur overduidelijk minderwaardig aan dat van andere BMW’s, een fout die bij deze met glans wordt rechtgezet. Alle gebruikte materialen zijn van topkwaliteit en er valt geen enkele misser te bespeuren op het vlak van afwerking. Het dashboard is net zoals in de X5 heel erg overzichtelijk en best functioneel. We treffen twee stevige bekerhouders aan en een ruim opbergvak onder de armsteun. In de deuren kan je ook zonder probleem een flesje water kwijt. Het handschoenkastje biedt jammer genoeg enkel plaats aan de boorddocumenten.

BMW X3 xDrive20d

Het testparcours was een dikke 150km lang en leidde ons langs verschillende types van wegen. Gaande van stukken autosnelweg tot provinciale banen tot enkele zanderige landwegeltjes. Op die manier konden we al aardig kennismaken met de rijkwaliteiten van de nieuwe X3. Net zoals andere recente BMW’s heb je in de X3 ook de beschikking over het elektronisch instelbaar onderstel waarbij de keuze wordt gelaten tussen ‘normal’, ‘sport’ en ‘sport+’. Vreemd is wel dat de 'comfort' stand lijkt te ontbreken, en dat in een model dat het moet hebben van zijn comfortabel rijgedrag. Gelukkig is de X3 in de ‘normal’ stand al uiterst comfortabel en worden alle oneffenheden in de weg heerlijk weggefilterd. Ideaal voor langere ritten waarbij comfort toch wel op de eerste plaats dient te komen. Soms wordt het wel net iets te zacht en gaat de auto een beetje deinen, maar dit wordt echter nooit storend. Zoek je iets meer de grenzen op en wil je echt ‘rijden’ met je X3, dan is de ‘sport’ stand je beste vriend. Het gaspedaal is iets responsiever en het chassis krijgt een sportievere afstelling waardoor je meer “voelt” van de weg.

BMW X3 xDrive20d

BMW drukte ons bij de voorstelling op de borst dat de xDrive modellen in de eerste plaats worden ontwikkeld als rasechte BMW’s. Dat blijkt ook uit deze eerste impressie van de X3. Hoewel hij hoger en zwaarder is als pakweg een 3 touring, heb je nooit de indruk dat de koets te veel gaat hangen in bochten of dat je met een lomp gevaarte onderweg bent. Wat je wel overduidelijk ervaart is dat de 2-liter dieselmotor in de X3 zo’n 150kg meer moet mee zeulen  tegenover  een 3 touring en dat heeft – in combinatie met een slechtere stroomlijn – tot gevolg dat de prestaties niet altijd even vlot lijken. Op papier valt er evenwel niet te klagen over die prestaties, want een sprint naar de  100km/h is geklaard in 8.5 seconden.

BMW X3 xDrive20d

Omdat BMW altijd op zoek is naar manieren om haar modellen zuiniger te maken hebben ze de X3 nu ook voorzien van Electric Power Steering. Dit soort van besturing is minder belastend en vraagt dus minder energie dan een normale hydraulische besturing. Resultaat is winst op het vlak van verbruik. Het stuurgevoel is al bij al best bevredigend, al valt wel op te merken dat je bij lage snelheden een ‘dood punt’ ervaart rond de rechtuitstand waardoor je soms wat greep lijkt te missen op de voorwielen.

BMW X3 xDrive20d

Tijdens het tweede deel van de route reden we de xDrive20d met de automatische 8-versnellingsbak. BMW breekt potten en lanceert voor het eerst een start-stop systeem dat werkt met een automatische versnellingsbak. Lichtjes bevreemdend in het begin, maar het went meteen na enkele tientallen kilometers. Tot stilstand remmen en de X3 legt zijn motor automatisch af. Geef je opnieuw gas, dan slaat de motor aan en wordt de eerste versnelling ingelegd. Dit gebeurt allemaal heel erg vlot, haast ongemerkt. Het systeem werd eveneens voorzien in de xDrive35i. Hier dus voor het eerst een start-stop toepassing op een 6-cilinder motor.

BMW X3 xDrive20d

De X3 is leverbaar met xDrive20d vanaf 40.600 euro. Hiermee plaatst hij zich net onder de Mercedes GLK 220 CDI 4matic die standaard 41.503 Euro kost. Voor een Audi Q5 2.0 TDI  Quattro ben je exact even veel kwijt. Alle drie de constructeurs hebben gelijkaardig uitgebreide optielijsten, dus wat dat betreft zijn ze ook nog eens erg aan elkaar gewaagd.

 

Tekst: Alexander De Nys
Foto's mét Autofans-tag: Alexander De Nys
Foto's zonder tag: BMW
Met dank aan BMW België

Specificaties

Motor

2.0 diesel, vier-in-lijn

Vermogen

184pk

Koppel

380 Nm

Overbrenging

6-bak manueel, 8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 800 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

8.50 sec

Gemiddeld testverbruik

5.60 L/100km

Min. kofferinhoud

550 L

Max. kofferinhoud

1 600 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
xc 70 19:14
afbeelding van xc 70

en van de volvo xc60 wordt niet gesproken als konkurent

Techno Patat 19:20
afbeelding van Techno Patat

@xc70, gebeurt hier wel vaker dat volvo vergeten wordt heb ik soms de indruk ;)! ikzelf verkies ook de volvo, want die offroad capaciteiten kunnen me weinig schelen, daarvoor koop je een landrover ofso, geen bmw/volvo! plus de volvo is mooier imo!

Karel 20:26
afbeelding van Karel

xc60 heeft wel het beste imago, maar volgend mij rijdt dit toch beter :)

Kenny 06:54
afbeelding van Kenny

Volgens mij wordt de XC60 niet echt vergeten. Men spreekt altijd over de Duitse 3, elkaars grootste concurrenten, vandaar ook de vergelijking.
Van de XC60 is geweten dat ie enorm knap is, goed rijd en over het algemeen een succes mag genoemd worden.
Deze is toch de mooiste imho.

Techno Patat 16:35
afbeelding van Techno Patat

@alex, het wordt inderdaad niet weggemoffeld, en het volvo nieuws is op peil, maar ik bedoel vooral in rijtesten eigenlijk! mijn fout, had specifieker moeten zijn, maar in rijtesten wordt er altijd vergeleken met de duitse 3, of met de ford's/opels, en volvo valt daar precies ergens tussen ;)!

na een rijtest heb ik al dikwijls het gevoel gehad van, hmm, weer nergens een vergelijking met volvo, want door die rijtesten kunnen jullie ze perfect maken en wil ik dus ook weten hoe mijn auto staat tegenover de andere wagens die jullie testen... (snap je mijn belachelijk vergezochte punt ergens :p?)

Anonieme gebruiker 15:53
afbeelding van Anonieme gebruiker

Wie spreekt nu over die domme volvo's en opels en zeker ford dit zijn geen auto's
leve de Duitse klasse bakken

Techno Patat 16:50
afbeelding van Techno Patat

@anonieme gebruiker: als je ons autoliefhebbers dan toch wil bekritiseren wees dan tenminste mans genoeg om toch iets van een naam op te geven zodat we weten met wie we elke keer bekvechten...

zoals je nu reageert lijk je me een gefrustreerde 15 jarige waarvan de papa een bimmer heeft...

Pieter Aertgeerts 16:38
afbeelding van Pieter Aertgeerts

@Anonieme gebruiker: Graag wat respect voor ieders mening ;) Wij hebben dat ook voor de uwe, Duitsers hebben goede wagens dat weet iedereen, maar daarom zijn andere wagens 'slecht'.
Onderbouw je mening, dan komt er een leuke en constructieve babbel op gang/tot stand!

johan de swert 13:37
afbeelding van johan de swert

Ik heb afgelopen weekend gaan test rijden met een bmw x3 2.0D met 8traps automaat.
Ik moet zeggen dat deze wagen enorm goed in elkaar zit en zelf op sneeuw met zijn brede sloffen ( 19 duimers ) perfect handelbaar was.
Vorige week heb ik met een volvo xc60 gereden en moet zeggen alles is perfect aan deze wagen buiten zijn automaat. Dit is ook het het punt waar ik toe wou komen
Volvo wil graag aansluiten met de 3 grote maar laat steken vallen op essentiele vlakken.
Hopelijk zal volvo dit euvel snel recht zetten want voor de goedkope prijs moet je geen volvo meer nemen.

Stef van de Ven 12:55
afbeelding van Stef van de Ven

Ik kan nog geen oordeel vellen over de X3, 2,0Td, maar ben zeer geinteresseerd. Waar ik wel over kan oordelen is de Volvo XC 90 T6 AWD. Deze dure auto en Volvo's top gaat mank aan talloze problemen, van mechanische tot software/hardware en het houdt niet op. Mijn teller staat op 67000km en sinds oktober 2011 tot heden juli 2012 heb ik reeds 2600 Euro betaald aan reparaties. En wat te zeggen over de spoedig te verwachten kapotte 4-versnellings automaat, 'n bekend probleem van deze auto.
Volvo kan heel veel leren van de Duitse kwaliteit!!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws