Rijtest: BMW X1 xDrive25e (2020)

De plug-ins in het BMW-gamma zijn niet meer op één hand te tellen. Wij gingen op pad met de X1 xDrive25e, die wel eens een verkoophit kan worden in leasingmilieus.

Een plug-in hybride in de klasse van de BMW X1, dat is er eentje die je volgens ons alvast meer op de bedrijfsparking zal zien staan dan in de gemiddelde woonwijk. Nogal wiedes, want als je in een straat met rijhuizen je wagen aan een laadpaal wil hangen, moet je al een gelukje hebben om voor je eigen deur te kunnen parkeren.

veertigers

Gelukkig kan de BMW X1 wel een stukje rijden, zodat je niet dagelijks aan de laadpaal hoeft. Tijdens onze test reden we telkens net 40 kilometer volledig elektrisch, alvorens de motor definitief overschakelde op benzine. We konden die radius telkens nog een klein stukje rekken door omzichtig om te springen met het gaspedaal en als tegengas ook vaker de remenergie te regenereren. Dat levert toch al wat extra kilometers op.

van z'n broers

De techniek in de plug-in X1 is niet nieuw. BMW gebruikt dezelfde techniek al in de 225xe Active Tourer en ook op de plug-in hybride, waarmee de X1 zijn platform deelt. De motorcombinatie koppelt de 125 pk sterke 1.5 driecilinder met een 95 pk sterke elektromotor, de aandrijving van de eerste is op de voorwielen via de zestrapsautomaat, de elektromotor levert zijn vermogen op de achterwielen. Zo krijg je dus een vierwielaangedreven auto, met een gecombineerd vermogen van 220 pk.

BMW plaatst het batterijpakket met een capaciteit van 9,7 kWh op de achterwielen, waardoor je niet zoveel bagageruimte verliest als bij de X3 die zijn laadvloer verhoogd ziet. Het pakket voegt wel wat extra gewicht toe aan de X1, die zo uitkomt op 1.820 kilogram. Toch accelereert de X1 xDrive25e in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u, net tussen de X1 20i met 192 pk en de X1 25i met 231 pk. Ook voelt de wagen erg neutraal in zijn rijgedrag ondanks dat verhoogde rijklare gewicht.

Laat je de drive selector in Auto e-Drive staan, dan kiest BMW zelf voor de beste verhouding benzinemotor/elektromotor, waarbij je goed voelt hoe beide motoren samenwerken. Het kwieke reactievermogen van de zestrapsautomaat draagt bij tot die ervaring.

De BMW X1 xDrive25e is er vanaf 46.150 euro, al kan je die prijs met de optielijst in de hand nog een stuk de hoogte in jagen. De concurrentie in dit segment is nog volop in aangroei, voorlopig komt deze met de X2 xDrive25e (47.150 euro) vooral uit eigen stal. Voorzie ook een zijsprong naar de XC40 T4 Recharge (46.780 euro), al kan het zijn dat je dan snel weer bij BMW staat.

conclusie

Een BMW-logo op de neus, een kabel in de flank en een potente motor, het zouden sleutels moeten zijn tot de succesformule die BMW op heel haar gamma wil toepassen. Vooral ook omdat de X1 een hogere zit biedt dan pakweg een 3 Reeks met dezelfde prijs, en tegelijk minder kost dan een X3 met plug-in aandrijving.

Specificaties

Motor

1.5 driecilinder turbo + elektromotor

Vermogen

220pk

Koppel

385 Nm

Overbrenging

automaat dubbele koppeling, 6 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 820 kg

Topsnelheid

193 km/u

Prijs basismodel

€ 46 150.00

0 tot 100 km/u

6.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

450 L

Max. kofferinhoud

1 470 L

CO2-uitstoot

43 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Crijns 19:11
afbeelding van Crijns

De electrische afstand is afhankelijk van
De snelheid
Airco aan ja of neen.
Het parcour.
De buitentemperatuur.

Ik zit nu aan een gemiddeld verbruik van 3literop 100.
Ik rij heel veel korte afstanden en laad ieder maal de batterijen op.
Fantastische rijervaring.

John 16:45
afbeelding van John

Vind het altijd zo'n verknipt beeld, 3L/100km, dat cijfer gaat enkel op voor de 1ste 100km. Interessanter is hoever je raakt op batterij in reële situaties.

Jos D. 09:12
afbeelding van Jos D.

Voor zover ik weet is elektriciteit nog altijd niet gratis :-)
Je moet in het verbruik dus ook de kost van het opladen tellen. Dan zul je wel wat hoger uitkomen dan 3 liter/100. En dan is deze versie misschien toch niet zo voordelig als men wil laten geloven.

Philippe Vergauwen 21:19
afbeelding van Philippe Vergauwen

Ik ben er mee gaan testrijden. Ik heb 50 km gereden en dan was de electr range op. Ik heb enkele keren opgetrokken voluit. En heb ook op de autostrade eens versneld. Van 0 stand is het een vlotte auto. Maar op de autostrade een auto voorbij steken tegen 120 dat viel echt tegen. Daarin is mijn octavia’tje veel vlotter

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws