Op het testterrein van Ford in Lommel kunnen professionelen al enkele jaren terecht voor een uitgebreide rijopleiding. Dat aanbod trekken de Limburgers nu ook door naar particulieren die eens zin hebben in een leerrijke — en stiekem gewoon plezante — dag achter het stuur. Reden genoeg om al even de sfeer te gaan opsnuiven!
Autofan of niet; heel wat bestuurders zijn niet volledig vertrouwd met het gedrag van een auto wanneer die zijn grip verliest. Doorgaans — of dat mogen we toch hopen — doet je auto namelijk keurig wat je verwacht, maar wanneer je voor verrassingen komt te staan kan de situatie snel omslaan. Daar willen de testpiloten en instructeurs van Fords Lommel Proving Ground iets aan doen. Daarom breiden ze nu hun aanbod aan extra rijopleidingen uit van professionelen naar particulieren, om zo hun expertise te delen met zoveel mogelijk automobilisten.
Alleen in zijn soort
Fords Lommel Proving Ground heeft zich door de decennia heen ontpopt als één van de automobiele pareltjes van ons Belgenlandje. Het terrein opende al in 1966 zijn deuren, en sindsdien passeerde nagenoeg elk Ford-model dat ooit in onze contreien verkocht werd er de revue. Een honderdtal testpiloten jaagt er de nieuwe Fords over in totaal 105 kilometer aan diverse banen, om hun rijgedrag helemaal op punt te zetten voor de Europese klant. De Proving Ground is dan ook alleen in zijn soort op het Oude Continent en speelt dus een cruciale rol in het totaalplaatje van de constructeur.
Sinds enkele jaren wordt dit gebied van 320 hectare echter niet alleen meer gebruikt om nieuwe modellen op de proef te stellen, maar ook om rijopleidingen te organiseren. Naast het verplichte terugkommoment voor nieuwe bestuurders bieden de instructeurs zo ook bijkomstige rijopleidingen aan in Lommel, waar sinds dit jaar voor het eerst ook particulieren zich voor kunnen inschrijven. Die rijopleidingen behandelen niet alleen zaken als de levensnoodzakelijke noodstop, maar leren je desgewenst ook hoe je veilig en efficiënt sportief kunt rijden met een auto.
Vier modules
Zo staat Fords testcircuit van 4 kilometer ter beschikking van de deelnemers, die er onder professionele begeleiding verschillende modellen aan de tand mogen voelen — van een Ford Focus ST tot een Mustang Mach-E GT. Daarnaast behoort ook een slipervaring tot het standaardpakket, waarvoor de Proving Ground vier specifieke skidcars — auto’s die hun grip kunstmatig kunnen verminderen — ter beschikking heeft. In sommige modules leer je ook obstakels ontwijken tegen hoge snelheden, en mag je zelfs even de beruchte elandtest aan den lijve ervaren.
Het aanbod wordt verdeeld over vier pakketten, die elk hun eigen prijskaartje meekrijgen. Zo biedt de basismodule, genaamd ‘ProDriver’, onder andere een stukje theorie, een slipcursus en ervaring met noodstoppen voor 249 euro. Betaal je nog eens 249 euro extra, dan biedt het ‘ProDriverPlus’-pakket ook toegang tot een slalomparcours, leert het je omgaan met de kracht van elektrische wagens en oefen je op het ontwijken van obstakels. De ‘ProDriverExpert’-module combineert de twee bovenstaande opties met een lunch voor in totaal 499 euro, en het ‘ProPerformance’-aanbod koppelt daar nog wat ervaring met krachtige modellen aan voor 555 euro. Meer informatie vind je op de website van het Driver Training Center.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 4 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 4 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 17 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 19 uur geleden