De Art Cars van BMW kennen we allemaal. Toch waren er in de jaren '70 nog andere wagens die dienst deden als kunstobjecten. Zo ook deze Citroën GS. De wagen kwam er nadat kunstenaar Jean-Pierre Lihou het Energetisme wilde toepassen op een bewegend object. Energetisme is het visualiseren van krachten door middel van pijlen. Als eerste keuze had hij de Citroën CX. Dat vond het management echter geen goed idee, omdat deze wagen het vlaggenschip van het nieuwe gamma was, als opvolger van de DS.
De toenmalige PR-manager bij Citroën Frankrijk, Jacques Wolgensinger, geloofde echter wel in het project. Hij zorgde ervoor dat Lihou zijn idee kon uitwerken op een iets kleiner maar daarom niet minder belangrijk model, de GS en meer bepaald de GS X2. De GS had op dat moment behoefte aan een herlancering.
500 werkuren en 72 verfpotten verder kwam de wagen van de foto's in 1977 in de showroom op de Champs Elysées te staan. Het werd een succes en de meestgestelde vraag was waarom er geen CX als basis voor het project werd gekozen.
Tot op heden maakt deze Citroën GS-flèche deel uit van de collectie van het Franse merk.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 20 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden