Goedkope Volkswagen ID.1 wordt dan toch geen elektrische Renault Clio-kloon

Renault Twingo Prototype 2024

Op de lijst van onwaarschijnlijke tafelgezelschappen: Volkswagen en Renault. Die twee onderhandelden namelijk over de gezamenlijke ontwikkeling van goedkope EV’s, waarbij de ID.1 en de Twingo E-Tech hun genen zouden delen. Lang hebben ze het echter niet uitgehouden aan dezelfde tafel…

Je hebt het vast ook al gemerkt: bij Renault zijn ze best goed bezig op vlak van betaalbare EV’s. Zo gooiden ze pas nog hoge ogen met de lancering van de 25.000 euro kostende Renault 5 E-Tech en binnen een paar jaar krijgt die zelfs gezelschap van een elektrische Twingo die onder de 20.000 euro moet duiken. Met name die laatste wekte de aandacht van concurrent Volkswagen, die openlijk overwoog om met Renault in zee te gaan om samen aan goedkope EV’s te werken… Maar daar komt blijkbaar toch niks van in huis.

Voorlopig geen “Boeing voor EV’s”

Volkswagen zou zich namelijk hebben teruggetrokken uit de onderhandelingen, meldt persagentschap Reuters. Die onderhandelingen waren inmiddels al maanden aan de gang maar volgens insiders zouden de Duitsers nu besloten hebben om toch op eigen houtje een platform voor betaalbare EV’s te ontwikkelen. Naar verluidt kwamen beide partijen niet overeen op vlak van een productiesite voor die elektrische auto’s, al zouden de flinke kostenbesparingen die de VW-groep momenteel aan het doorvoeren is er ook iets mee te maken kunnen hebben. Daardoor zou Volkswagen er momenteel wel weer van overtuigd zijn om winst te kunnen maken op pakweg de aankomende ID.2, die voor 25.000 euro op de markt moet komen.

Renault Twingo Prototype 2024

Die ID.2 was echter niet het voornaamste onderwerp van de onderhandelingen maar wel de ID.1, een nog compacter model dat omstreeks 2026 op de markt moet komen voor zo’n 20.000 euro. Daarmee mikt Volkswagen dus op precies dezelfde prijs en precies dezelfde lanceringsdatum als Renault met zijn elektrische Twingo. Toch zullen beide modellen dus los van elkaar ontwikkeld gaan worden, al staat met name Renault wel nog open voor samenwerkingen met andere partijen. CEO Luca de Meo droomt namelijk al langer van een soort Europees samenwerkingsverband voor EV’s om een schild te vormen tegen Chinese merken — een beetje zoals Boeing met vliegtuigen doet dus, maar dan zonder de loskomende panelen graag.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws