Smart Concept #5 geeft voorsmaakje van alwéér een grotere elektrische SUV

Smart Concept #5 2024

Smart maakt zich klaar voor de volgende stap in zijn nieuwe strategie, want er staat alweer een SUV te trappelen. Die luistert naar de naam #5 en als concept pakt hij alvast uit met stoere offroad-opsmuk. Die hoeven we in productievorm waarschijnlijk niet te verwachten maar zijn formaat, dat blijft vast wel.

De Smart ForTwo is officieel dood dus leve het nieuwe Smart. Sinds het merk namelijk onder het bewind van het Chinese Geely gekomen is, trakteerde het ons al op niet één maar zowaar twee elektrische SUV’s. Beginnen deden ze met de #1 die zich instant mocht kronen tot ‘grootste Smart ooit’ en dan moest de #3 nog komen. Die was namelijk nog een maatje groter, twee keer raden dus wat er met de aankomende #5 zal gebeuren.

Ruim en premium

Inderdaad: als we Smart zelf mogen geloven wordt de #5 nog maar eens “zijn ruimste auto tot nu toe”. Dat zouden we op basis van dit Concept #5 genaamde voorproefje nog gaan geloven ook want kijk je langs zijn ruige terreinsnufjes heen — hoe vet die ook mogen zijn — dan maken we kennis met een SUV die in tegenstelling tot de #3 géén schuin aflopende daklijn vertoont. In de plaats daarvan is zijn achterpartij zelfs opmerkelijk verticaal vormgegeven en ook de rest van het design, zoals de verlichting, pakt uit met een best bruut design.

Smart Concept #5 2024

Naast stoer moet de #5 echter ook premium worden, of dat is toch wat Smart zelf verklapt. Ook daar komt de conceptcar alvast moeiteloos mee weg want achter zijn suicide doors — nog iets dat het waarschijnlijk niet tot het productiestadium zal schoppen — vinden we een piekfijn afgewerkte cabine. Zo lijkt alles gebouwd uit knappe materialen en spreekt Smart over nieuwe ‘Zero Gravity’-stoelen die naast subliem zitcomfort ook verwarming, ventilatie en een massagefunctie moeten bieden. Op technologisch vlak vinden we dan weer twee OLED-schermen in het dashboard en een spraakgestuurde AI-assistent die, voor het geval dat je iets zegt, blijkbaar allemaal aangedreven worden door een AMD V2000-chip.

550 kilometer rijbereik

Wat ons wél iets zegt, is de relatief uitgebreide informatie die Smart lost over de aandrijflijn van deze Concept #5. Die beschikt namelijk over een accupakket van meer dan 100 kWh waar hij ruim 550 kilometer rijbereik uit zou moeten halen. Nadien gaat het opladen ook aan een rotvaart, want dankzij een 800V-boordnetwerk moet je de batterijcapaciteit weer van 10 naar 80 procent kunnen pompen in amper 17 minuten. Over het vermogen mogen we voorlopig nog niks weten maar Smart belooft wel dat deze Concept #5 zijn offroad-overkomen waarmaakt. Zo zou de conceptcar beschikken over vierwielaandrijving zodat hij “ook buiten de verharde wegen” zijn mannetje kan staan.

Smart Concept #5 2024

Die zaken lijken dus allemaal concreet genoeg om de overstap te wagen naar het productiemodel, dat gewoon als #5 door het leven zal gaan. Lang hoeven we daar trouwens ook niet meer op te wachten want volgens Smart staat de onthulling daarvan gepland voor de tweede helft van 2024. Voorlopig moeten we het dus nog even stellen met deze conceptcar, die vanaf 25 april te zien zal zijn op het autosalon van Beijing.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws