Officieel: vernieuwde Porsche Cayenne GTS schopt het tot 500 pk (2024)

Porsche Cayenne GTS Facelift 2024

De Porsche Cayenne kreeg vorig jaar al zijn facelift, maar daar bleef het eigenlijk niet bij. Zo zijn ze in Stuttgart nog steeds in de weer met het vernieuwen van zijn gamma, want dat doen ze versie per versie. Deze keer is de Cayenne GTS aan de beurt en die ziet zijn vermogen flink stijgen.

Een dik jaar geleden begon Porsche aan “de meest uitgebreide facelift in zijn geschiedenis”, en vermoedelijk aan de langst durende ook. Toen werd namelijk de vernieuwde Cayenne voorgesteld en dat deed die aanvankelijk in drie smaakjes: als gewone ‘Cayenne’, als ’S’ en als plug-inhybride ‘E-Hybrid’. Een viertal maanden later kreeg die laatste gezelschap van een oppermachtige ‘Turbo E-Hybrid’ en de maand daarop nam de ’S E-Hybrid’ positie tussen die twee plug-inhybrides in… En zelfs dan waren ze bij Porsche eigenlijk nog niet uitge-Cayenne-t.

Turbo GT-techniek

Dit is namelijk de Cayenne GTS in vernieuwde vorm, zeg maar de sportieve topversie onder de niet-plug-inhybride varianten — volg je nog? Reken dus net als voorheen op een 4.0-liter biturbo-V8 onder de kap, al gaat die weer iets verder dan de 460 pk die de Cayenne GTS voor de facelift wist te bieden. Om de tegenwoordig al 474 pk sterke Cayenne S te overtreffen, pompt de GTS nu namelijk 500 pk en 660 Nm koppel naar zijn vier wielen. Het resultaat: een 0-naar-100-tijd van 4,4 seconden en een topsnelheid van 275 km/u.

Porsche Cayenne GTS Facelift 2024

Ook de rest van de Cayenne GTS werd trouwens aangepakt, en dan hebben we het niet alleen over de technologische wijzigingen die alle andere versies sinds de facelift ook al kregen. Zo wordt zijn adaptieve luchtvering voortaan bijgestaan door de wiellagers van de Cayenne Turbo GT, de topversie die in Europa niet verkrijgbaar is. Daardoor neemt het negatieve camber van de wielen toe voor levendiger rijgedrag en over die Turbo GT gesproken: daar deelt deze vernieuwde GTS nu ook zijn koelingssysteem voor de vierwielaandrijving mee. Daardoor is de aandrijflijn van deze Cayenne beter bestand tegen langdurig circuitgebruik.

Standaard ‘Sport Design’

Ook bovenhuis ziet deze GTS er een beetje circuitwaardiger uit dan je basis-Cayenne, getuige zijn standaard aanwezige ‘Sport Design’-pakketje. Dat bevat bijvoorbeeld wielkastverbreders, andere zijskirts en nieuwe raamomlijstingen die voor de gelegenheid allemaal in het zwart uitgevoerd worden. Verder krijgt ook de grille een iets andere indeling terwijl de koplampen een tintje worden verduisterd. Tot slot monteert Porsche antracietkleurige ‘RS Spyder’-velgen van 21 duim groot, met daarachter natuurlijk de verplichte rode remklauwen.

Porsche Cayenne GTS Facelift 2024

Bevalt dat alles je best, dan kan je de vernieuwde Cayenne GTS vanaf nu bestellen via de Porsche-configurator. Daar krijg je de keuze uit de reguliere Cayenne SUV of de Cayenne Coupé met schuin aflopende daklijn. Die eerste moet als GTS 150.200 euro kosten en voor de Cayenne GTS Coupé betaal je minstens 153.900 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws