Vraag: Moeten we het 'Keep Your Lane'-systeem invoeren in België?

vraag-keep-your-lane_0

We ergeren ons er allemaal massaal dood aan; de middenvak- en linksrijders op de autostrade. Misschien wordt het dus wel tijd om het Amerikaanse systeem in te voeren, waar je ook langs rechts mag inhalen.

Voor je meteen met dat toetsenbord ten strijde trekt om het rechts inhalen te vervloeken moet je eerst het Amerikaanse systeem snappen. Daar gebruiken ze namelijk op de autostrade niet het 'rij-zo-rechts-mogelijk-'systeem, wel het 'Keep Your Lane'-principe. Hoe dat in zijn werk gaat? Eenmaal je op een bepaalde laan rijdt moet je daar ook zo lang mogelijk op blijven rijden, in plaats van altijd terug af te zakken naar rechts. Het resultaat is dat je dus zowel links als rechts kan inhalen, of ingehaald worden.

Dit zou - in principe - wisselingen in het verkeer beperken en het gemoedelijker maken op de weg. Want je hoeft je niet meer constant te ergeren tot je eindelijk links kan inhalen. Anderzijds moet wel gezegd worden dat de Amerikaanse autostrades over minder op- en afritten beschiken. Wat vinden jullie?

Moeten we in België het 'Keep Your Lane'-systeem invoeren?

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
ANDRE 18:48
afbeelding van ANDRE

principeel ben ik tegen,
het is niet omdat een grote groep zich niet aan de regels houd dat je ze moet aanpassen.trouwens hoe gaan ze dan inhalen?slingerend van links naar rechts en omgekeerd,zoals je nu al vaak ziet?
iemand die 100 per uur op de linkse rijstrook blijft hangen?.....ik zie het al gebeuren dat iemand die op de linkse rijstrook hangt opeens merkt dat de afrit toch wel heel dichtbij is.....

marksen 19:58
afbeelding van marksen

Ik denk ik t Amerikaanse systeem dat je een boete krijgt bij het veranderen van rijstrook bij druk verkeer. Wat betekent dat je pech hebt bij de verkeerde keuze van rijvak. Gindet achter heb je wel meer rijvakken in 1 richting dan hier in beide samen.

Glenn 20:46
afbeelding van Glenn

Zelfs in Amerika werkt dat principe niet echt. Die zigzaggen er ook duchtig op los om de weg van de minste weerstand te vinden. Last minute 6 rijvakken kruisen om een afrit te halen? Jawel, ook daar veelvuldig toegepast. Ik stel me eerlijk gezegd de vraag waarom iedereen denkt dat het verkeer in de VS zoveel rustiger is? Dit is alleen het geval wanneer je ver buiten de dichtbevolkte gebieden blijft. Voor het overige is het even grote miserie als hier.

UNSTABLE_CARPORT 21:50
afbeelding van UNSTABLE_CARPORT

Nee, want dan gaan diegenen die 120 km/u willen rijden, moeten zig zaggen. Het is niet omdat er enkelen 100 km/u ( of nog erger, trager dan 90) rijden op alle vakken, dat ik of anderen dat ook moet doen... Kan je ineens de fast lane ook invoeren om het wat vooruit te laten gaan. Maar ik heb het gevoel dat niet iedereen daarop aan 120 - 130 km/u gaat rijden.

Quin 09:41
afbeelding van Quin

Eens met het gros van de reacties, het lijkt me een slecht idee.

Ons systeem van uiterst rechts rijden is in theorie een goed systeem om vlotte banen te hebben. Geen idee hoe ze dat ooit in de praktijk gaan kunnen forceren dat iedereen dat proper begint te doen.

Mike D 11:21
afbeelding van Mike D

Ik dacht dat dit reeds was ingevoerd in Belgie. Als je eens kijkt hoe sommigen rijden. Hetzelfde toen men nadacht of we binnenkort 130 op de autoweg konden rijden, dan doen we ook al een tijdje (behalve Audi en BMW, die denken dat ze op de Autobahn rijden). Mss moeten we GSM achter het stuur ook toelaten, iedereen doet het toch, net als zijn krant lezen, tablet op het stuur. Man man man... men ziet veel vanop een motor. (En ja daar zitten ook cowboys bij, ik zal het zelf maar zeggen).

Franco 16:05
afbeelding van Franco

Ik rij 3 x p/w vanuit Breda Brussel. Ik heb eigenlijk de indruk dat iedereen al in zijn baan blijft soms is de hele rechterbaan leeg maar niemand schuift ook maar een baan op. Kan zijn dat in BE natuurlijk die baan alleen voor vrachtauto's is :-). Dus haalt iedereen ze rechts in.
Gewoon iedereen beboeten die niet naar rechts op schuift en dan is het probleem opgelost.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws