Vraag: Wat vinden jullie van de nultolerantie voor jongeren?

vraag-nultol

Als het van Minister Galant (MR) afhangt, dan mogen jonge chauffeurs vanaf volgend jaar geen druppel alcohol meer aanraken. Dit terwijl ze naast 'ervaren' chauffeurs staan die gerust een pintje achterover mogen slaan. Terecht?

Drank is den duivel, dat bleek niet enkel uit fragmenten van Temptation Island of uit de reportage over Zatte René, ook in het verkeer is alcohol een no-go. Vanaf volgend jaar misschien wel letterlijk, want Minister van Mobiliteit Galant ijvert voor een nultolerantie bij chauffeurs die nog geen drie jaar in het bezit zijn van hun rijbewijs.

Al knelt daar juist het schoentje, want daarmee viseer je niet de jonge chauffeurs, je geeft openlijk toe dat 'ervaren' chauffeurs gerust een glaasje alcohol achterover mogen slaan. Daar zit een logica achter volgens de BIVV, want jongeren tussen de 18 en 25 jaar lopen acht keer meer risico om een ongeval te veroorzaken eenmaal ze gedronken hebben. Bij 55-plussers is dat maar anderhalf keer meer. Ergens logisch ook, want 55-plussers hebben nu eenmaal al veel langer kunnen oefenen met dronken rijden.

Wat vinden jullie van de nultolerantie voor jongeren?

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
RoCo 14:18
afbeelding van RoCo

Alcohol en verkeer gaan niet samen, jong, gemiddeld noch oud. Maar er moet een nuance zijn. Als ik bij ergens stoofvlees ga eten wil ik achteraf niet positief blazen...

Heel het spelletje je twee drinken of eentje per uur. dat is een regel waar we vanaf moeten, want mensen kunnen niet tellen.

In mijn ogen moeten ze de pak-kans serieus verhogen. in de laatste 5 jaar heb ik maar 1 keer moeten blazen, terwijl ik aan 60.000 km/jaar kom.
en hardleerdse personen harder aanpakken. Verdubbel het boetebedrag per keer dat je dezelfde inbreuk begaat.

BePa 14:18
afbeelding van BePa

Persoonlijk vind ik het geen onzinnige maatregel: 0,5 is voor de meeste ervaren chauffeurs helemaal geen probleem - kan wat mij betreft behouden blijven. Een beginnende chauffeur met 0,5 in het bloed zal nog minder goed situaties correct kunnen inschatten.
Maar... en dat is de essentie: begin eerst eens veel uitgebreider te controleren op de 0,5. Zodat niemand het nog in zijn hoofd haalt om te rijden terwijl de 0,5 overschreden is!

Glenn 18:05
afbeelding van Glenn

Nutteloze maatregel, degenen die nu stiepelzat achter hun stuur kruipen zullen dat bij nultolerantie evengoed doen. Het enige dat je nu bereikt is mensen die een paar glazen gedronken hebben bij op de brandstapel gooien. Dat men begint met meer te controleren, ik heb in heel mijn rij-carriere nog nooit moeten blazen.

Trouwens er is een verschil tussen dronken zijn en iets gedronken hebben. Ik heb de indruk dat velen dit onderscheid niet kunnen maken.

Vital 11:28
afbeelding van Vital

Een nultolerantie voor iedereen! Drinken en rijden gaan niet samen en heeft niets met ervaring te maken! Die politiekers moeten eens logisch leren denken.

Koentje 11:56
afbeelding van Koentje

Ja het is weer eens bewezen dat de politiekers hier in Belgïe zo dom zijn als het achterste van een varken. Sorry maar dat moest gezegd zijn. Ik zie dat er weeral veel mensen meegaan in de stroom die waarschijnlijk zelf al achter stuur gezeten hebben met twee pinten op. Met de vinger wijzen is o zo gemakkelijk hé! En wat dan met de mensen die jointen roken en een uur later achter stuur kruipen. Want dat is toch "modern" bij jongeren, niet? Kijk ik praat het allemaal niet goed en ik drink zelf bijna nooit want ik hou gewoon niet van veel alcoholische dranken, maar er is een verschil tussen realistisch zijn en belachelijke praat verkopen. Ik vind het erg voor de jongeren die weeral geviseerd worden. Meer betalen voor verzekering enzo. Waarom niet evenveel betalen als een oudere en pas doorrekenen bij het minste accident. De staat en de verzekeringen zijn geldwolven en ze moeten er toch een naam aan geven nietwaar! Besteel de belgen nog maar wat goe bezig!!

Pascal 12:18
afbeelding van Pascal

Waarom laten ze het niet zoals het was ? Gewoon strengere en meer controles dat moet gebeuren.
Ik heb reeds meer dan 1000000 km en nog nooit een alcohol controle gehad. Dat is het probleem, het is niet deze persoon die op de weg is met eén pintje of de deze die 56 km/uur rijd waar 50 is toegelaten. Maar de mannen die onverantwoord en nochalant onder invloed van weet ik wat de weg op gaan deze moeten ze pakken, en dat kan maar door voldoende controles.

Adriaan 12:26
afbeelding van Adriaan

Een mooi geval van veralgemenen, je bent jong=onervaren=een gevaar op de baan, oplossing: geen alcohol meer.
Het feit dat er nu al amper controles zijn, zal deze regel om te beginnen al een maat voor niets zijn, komt daar nog eens bij dat die zo hypocriet is als groot, dat je een bepaalde groep gaat stigmatiseren, maar doe eens alcohol controles in bedrijfsparken rond 18.00 nu deze periode, en eens zien welke leeftijdsgroep er dan als meest dronken eruit komt...
Je hebt uw rijbewijs behaald, dus iedereen gelijk voor de wet. Dat je dat doet bij een voorlopig rijbewijs, tot daar aan toe, der hangen nu eenmaal voorwaarden aan het leren en behalen van een rijbewijs. Maar ik zou het aantal zatte vijftigers die toevallig nooit gepakt worden omdat ze op de baan komen wanneer er geen controles zijn geen eten willen geven hoor.
En daarmee praat ik rijden onder invloed bij jongeren niet goed, maar als die twee pintjes uw rij capaciteit zo hard gaan beïnvloeden, schaf het dan bij iedereen af.
Weet je, schaf het rijden gewoon in het algemeen af, want dan elimineer je compleet het risico op dodelijke ongevallen.

De Genteneere 17:24
afbeelding van De Genteneere

Ben vertegenwoordiger met bijna 2,2 miljoen km in de wielen.Heb nog nooit moeten blazen. Heb nog nooit een ongeval gehad.
Was ik minister van verkeer zou ik met onmiddellijke ingang het volgende invoeren: 0,2 voor iedereen.(Dan kan onze pastoor na de hoogmis en een paar slokjes miswijn al niet tegen de lamp vliegen) Opvoeren van het verkeerstoezicht door bekwame mensen. Meer kontroles in anonieme wagens.Stoppen met flitspalen planten.Files wegwerken door alle conflict-op en afritten(waar een oprit overgaat in een afrit) aan te passen. Waar nodig de spitsstroken uitbreiden. Treftersituaties wegwerken door een of meerdere rijstroken bij te leggen.De straf voor een zatlap die een ongeval veroorzaakt afschrikwekkend hoog maken. De" veel te traag rijders" en ja, die zijn er ook, (die veroorzaken ook veel ongevallen want die wil ge voorbijsteken) ook aanpakken. Enz...enz......Kan nog uren doorgaan...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws