Jaguar Land Rover is begonnen met een high-end technologie project met als del hun auto's lichter te maken. Dat zullen ze doen door op brede schaal composietmateriaal te verwerken.
Het Tucana-project, want zo heet het, is een samenwerking tussen Jaguar Land Rover en een aantal academische en industriële partijen. In die samenwerking gaat men op zoek naar het gebruik van materialen als glasfiber en koolstofvezel voor de carrosserie. Uiteindelijk willen de partners het gewicht van de wagens met 35 kilogram laten zakken en toch ultrastijve carrosserieën bouwen.
Niet dat je plots met een lightweight Land Rover zal gaan rondrijden, want de gewichtsbesparing wordt gecompenseerd door de montage van grotere accu's die de actieradius van JLR's voertuigen moet verhogen.
Het Tucana-project heeft een doorlooptijd van 4 jaar, al hoopt JLR al in 2022 de eerste testvoertuigen te kunnen ontwikkelen. Die zouden dan moeten uitmonden in productiemodellen maar voor wanneer dat zou zijn is nog niet meegedeeld.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 13 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 17 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 22 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden