Volgens Amerikaanse media zal Subaru dit jaar nog een plug-inhybride lanceren. Dit om in regelgeving te zijn met lokale wetten in Californië. Wat we nu al weten over die Subaru met stekker?
Iedereen aan de stekker en dus ook Subaru. Sneller dan gedacht trouwens, want volgens de laatste berichtgevingen uit de VS is het dit jaar al van dattum. De reden voor de snelle lancering zou deels te vinden zijn bij de ZEV-wet van Californië en 9 andere staten. Die wet bepaalt dat automerken in die staten een minimum aan groene (lees: EV, PHEV en waterstof) wagens moeten verkopen. Een lastig verhaal natuurlijk als je enkel maar vierwielaangedreven geraak-overal-machines verkoopt. Zoals Subaru bijvoorbeeld. Tijd dus voor een plugger.
Die auto kan wel eens Evoltis gaan heten, een naam die Subaru in de VS patenteerde met de 1B-code. Een code die impliceert dat het niet enkel een vastlegging is maar dat ze ook daadwerkelijk de naam zullen gebruiken. Los daarvan kan de naam natuurlijk ook gewoon gebruikt worden voor het elektrisch systeem van dat merk. Net zoals Volvo bijvoorbeeld Twin Engine gebruikt.
Nu we het over dat elektrisch systeem hebben, dat is niet geheel in eigen huis ontwikkeld. Subaru heeft namelijk een partnership met Toyota (GT86/ BRZ, weet je wel) en ingenieurs van Subaru hebben eerder al grif toegegeven dat ze bij Toyota zijn gepasseerd om de technologie van de Prius PHEV te lenen. Waardoor jawel, de nieuwe plug-in van Subaru eigenlijk Prius-DNA heeft.
Wat dan met vierwielaandrijving (een heilig graaltje van Subaru)? Wel, in Japan verkoopt Toyota de Prius PHEV met een extra motor op de achteras, vierwielaandrijving dus. Verwacht dan ook maar dat die set-up naar de Evoltis zal gaan. Of de plugger ook nog dit jaar naar Europa komt, dat is koffiedik kijken.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 16 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden