Touring: verlichting 1 op 5 chauffeurs niet in orde

cayenne-zonderkoplampen_copy

Zowat elk jaar is het hetzelfde liedje. Het wordt sneller donker en dan moet je de verlichting van je wagen ontsteken. Uit onderzoek van Touring bleek dat 1 op 5 bestuurders niet in orde zijn met die verlichting.

Volgens Touring zijn die cijfers verontrustend, als je weet dat ongeveer 60 procent van de ongevallen gebeurt bij duisternis. Touring checkte 1.500 voertuigen op verschillende locaties.

“Deze controle gebeurde op basis van visuele waarnemingen op voor- achter- en stoplichten. De organisatie krijgt regelmatig klachten binnen van de leden over de gebrekkige verlichting op andere voertuigen. Sedert 1 oktober hebben we al enkele tientallen meldingen ontvangen. We stellen vast dat, ondanks de nieuwe technologieën met voertuigverlichting er toch nog heel wat problemen zijn”. Dat heeft volgens Touring te maken met het feit dat het voertuigenpark veroudert en mensen langer met dezelfde auto blijven rijden.

Verder worden volgens Touring jaarlijks ongeveer 400.000 voertuigen afgekeurd op basis van een gebrek aan de dimlichten. Touring heeft dan ook wat tips om je autoverlichting in tiptopconditie te houden.

  • voor de juiste werking van de koplampen kan u kijken naar de weerspiegeling van uw auto in het voertuig voor u of op een muur of nog in een winkelruit.
  • vraag iemand achter de auto te gaan staan terwijl u het rempedaal induwt en de achteruitversnelling activeert
  • wanneer een van de knipperlichten erg snel knippert (bij het aanzetten van de richtingaanwijzer) dan kan u er van op aan dat er wat scheelt met een van de lichten.
  • de lichten altijd aan te steken bij valavond en ‘s morgens voordat het volledig klaar is
  • de lichten altijd aan te steken bij donker weer, regen-of sneeuwweer en nevel of mist
  • ook bij twijfel doet men de lichten best aan. Baat het niet dan schaadt het zeker niet en in tegenstelling tot vroegere jaren is er nagenoeg geen supplementair brandstofverbruik door de verlichting

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
PieterE 08:47
afbeelding van PieterE

Dat ligt voor een groot deel aan de wagen zelf. Als de dashboardverlichting continu brandt en uw drl geeft zoveel licht dan denk je toch dat je lichten aanstaan... de focus vh werk heeft geen drl. Maar dashboardverlichting brandt hier ook continu. Is me toch ook al paar keer overkomen dat ik s'avonds vertrek denkende dat mijn lichten aanstaan terwijl dit niet het geval is.

Bartel 15:42
afbeelding van Bartel

Bij mistig weer rijden er ook veel rond met enkel de drls
De sensor ziet de mist niet... En we zijn te lam om zelf de lichtjes aan te zetten

Techno Patat 16:28
afbeelding van Techno Patat

Drl zie je nu al bij al nog vrij goed door de mist, dat valt mee. Maar langs achter heb je geen DRL, en dat maakt het heeel gevaarlijk!

Techno Patat 15:48
afbeelding van Techno Patat

Aaahaaa kuddo's BMW dan :-)! Ik kom niet meer zoveel op de baan als vroeger (wonen boven uw werk heeft voor en nadelen :-)! ) en het was me nog niet opgevallen. Al is het meestal zo dat de dingen die gewoon goed werken u niet opvallen hé ;-)!

tomtom 23:33
afbeelding van tomtom

Mij stoort het meest de wagens die (te) hard in mijn spiegels schijnen.

Zoals de meeste wagens van Porsche, de wagens van Landrover en daarnaast ook regelmatig bestelwagens waarvan de lichten compleet verkeerd staan afgesteld.

Oh ja, Franse wagens met xenonlampen zijn ook schijte-irritant!

Vaak denk ik: schijn keer op de grond in plaats van recht in mijn ogen, kuthoofden!

Als ik dan ondertussen een verkeersplaat passeer, valt het op hoeveel licht (dat van achter mij komt) wordt gereflecteerd. Rotzakken met hun kulichten achter mij. En dan speciaal de moeite doen om int midden te blijven rijden zodat ze zeker met hun bermverlichting in mijn ogen schijnen ipv met de normale lichten.

Bon, frustraties dus!

Donald Duck 15:00
afbeelding van Donald Duck

Schijte irritante Franse Xenons, kuthoofden, rotzakken met kutlichten...
Met welke schijtkutbak rij jij?

Evo X 14:25
afbeelding van Evo X

Al één keer lampje van dimlicht vooraan vervangen na 12 jaar. Ook bij wagen van mijn madam al één lampje vervangen na 10 jaar. Hoe 't kan dat bij sommige wagens na amper 'n jaar lampjes stukgaan weet 'k niet. Tijd dat lampje laten vervangen 15 euro kost is ook al efkes geleden dus dan verwacht 'k dat die toch minstens (ook) tien jaar halen neen?

Techno Patat 15:49
afbeelding van Techno Patat

Nope, mijn Volvo (ex) S60 en m'n ouders hun Volvo XC-90 verbruiken per jaar gemiddeld elk 5 lampjes... zowel dimlichten, koplampen (geen xenon), remlichten,... heeel irritant want anders wel perfect betrouwbare en zalige auto's!

John 10:55
afbeelding van John

Mijn koplamp-lampjes kosten 6 Eur /stuk, plaatsing in garage van aankoop inbegrepen. Elders uit noodzaak, kostte mij dat 30 Eur. Momenteel 5,5 jaar oude auto en toch al 3x moeten vervangen, maar ik krijg wel een waarschuwingslampje op het dashboard als er eentje stuk is.

Bij de vorige auto had ik de indruk dat ze nog sneller stuk gingen.

Evy Dent 22:35
afbeelding van Evy Dent

Ik merk dat het toch zeer vaak auto's van de PSA-groep zijn, die rondrijden met minstens 1 kapotte lamp

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws