Naar aanleiding van het autosalon van Tokio toonde Honda gisteren haar technologische innovaties voor de toekomst nabij het globaal r&d centrum in Japan. Belangrijkste? Een 10-traps automaat. Moeten er nog verzetten zijn?
Uiteraard is het allerbelangrijkste nieuws dat Honda twee nieuwe 'klein' turbobenzinemotoren heeft ontwikkeld. Naast die motoren is het echter Honda's nieuwste in huis ontwikkelde automaat die met onze aandacht gaat lopen. Die moet de 6-traps automaat vervangen en doet beroep op maar liefst 10 versnellingen. Waarmee ze de 9-bak van ZF voorbijsteken in de eeuwige versnellingsoorlog.
Honda weet te zeggen dat de automaat qua afmetingen even groot is als de uitgaande 6-bak maar wel 30 procent sneller schakelt en 6 procent zuiniger weet om te gaan met brandstof. Initieel zal de automaat zijn dienst doen in grotere voorwielaangedreven modellen (zelfs met een 3.5-liter V6 aan boord), al zou het ons niet verbazen moest de bak - die tot 370 Nm koppel aankan - ook de oversteek naar kleiner gerief maken zoals de op til staande nieuwe generatie van de Civic.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden