General Motors (GM) werkt aan een revolutionair systeem dat er voor zorgt dat een individuele cilinder niet hoeft te ontbranden als er geen behoefte is. Daardoor kan tot 15 procent benzine gespaard worden bij het rijden.
Ondertussen zijn motoren met cilinderuitschakeling al geen futuristisch goed meer. General Motors (met onder andere Opel en Cadillac in de portefeuille) gaat echter nog een stap verder met het Dynamic Skip Fire-systeem. Bij de huidige motoren met cilinderuitschakeling stopt er namelijk steeds meer dan 1 cilinder met werken onder een strikt aantal voorwaarden. De technologie van GM, die wordt ontwikkeld door Tula Technology, zorgt er simpelweg voor dat 1 cilinder geen ontbranding heeft. Ongeacht dewelke.
Het is allemaal nogal technologisch om uit te leggen - we vinden het zelf moeilijk om de technologie erachter te begrijpen -, maar het resultaat is een verbruikswinst van zo'n 15 procent.
Recente reacties
Officieel: BMW 3 Reeks krijgt flink groter plug-inhybride rijbereik na update (2024)
* no comment * ;-) Buiten dan: no way dat je uit de huidge 12kWh accu al 60km range haalt, eerder...
Door moodystarfish 14 uur geleden
Stop de persen: Alfa Romeo gaat nummerplaten vanaf nu in het midden plaatsen
Alhoewel ik de neuzen van Alfa's altijd wel kon pruimen, stoorde ik mij toch ook wel iedere keer...
Door John 14 uur geleden
Officieel: BMW 3 Reeks krijgt flink groter plug-inhybride rijbereik na update (2024)
Doet mij opeens weer denken aan die discussie die we hier eens gehad hebben over plugin hybrides:...
Door John 14 uur geleden
Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)
23.300 euro is geen geld voor een A segmentertje dat even geleden nog pakweg 11000 euro koste
Door R 21 uur geleden