119.064 euro, dat betaal je in België voor een instapper AMG GT. De potentere AMG GT S-uitvoering wisselt van eigenaar vanaf 138.303 euro. Koopje? Wij zetten hem even tegenover zijn voornaamste concurrenten.
Geen enkele rijkaard haalt het in zijn kalend hoofd om een standaard Mercedes-AMG GT te bestellen. Toch zorgt die basisprijs er voor dat we hem kunnen vergelijken met de voornaamste concurrenten. Momenteel denken we dan aan de Porsche 911 en de Jaguar F-Type. Laten we beginnen met de reguliere AMG GT, die maakt gebruik van een 4.0-liter V8 met drukvoeding en weet 462 pk naar de achterwielen te sturen. Uit Stuttgart lijkt de 911 Carrera GTS de voornaamste concurrent te zijn. Die doet het met 430 pk en kost - niet toevallig - 120.758 euro, een peulenschil meer dan de GT van Mercedes
Bij Jaguar kunnen ze niet echt meespelen met het duo. De F-Type R is té krachtig, en de F-Type S komt met zijn supercharged V6 pk's te kort. Om concreet te zijn, met 380 pk spreken we van een handicap van zo'n 50 tot 80 pk. De pijn wat verzachten? Zo'n S-variant van de F-Type kost maar 80.400 euro.
De kat laat haar klauwen zien
Echte Autofans dromen natuurlijk van de AMG GT S, het summum vanuit de AMG-stal met dezelfde 4-liter V8 maar ditmaal met een van de pot gerukte 510 pk. Kostprijs? 138.303 euro. Kijken we naar Porsche, dan moeten we de 911 Turbo als voornaamste concurrent nemen. Die overklast de AMG met z'n 520 pk, maar kost je ook een stuk meer duiten. 169.158 euro's om precies te zijn.
En het merk met de kwade kat? Die sturen hun monster af op het duo. De F-Type R laat maar liefst 550 pk los op de achterwielen. Zonder daarbij een exuberant prijskaartje te vragen. Want met 106.000 euro bespaar je maar eventjes gemakkelijk 30 tot 60.000 euro. Alsjeblieft dankjewel.
Voor welke van dit drietal gaan jullie?
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 22 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden