Bij Autofans is het een verplicht nummertje tijdens de rijtest-fotoshoot, het fotograferen van de modelbenaming op de auto. Maar waarom doen merken dat eigenlijk, de naam van het model op de wagen plakken?
Waarom vinden merken het zo belangrijk om een modelnaam of typebenaming te plakken op de kont van je auto. Als je het heel ver trekt, gaat het eigenlijk om sluikkreclame, de constructeur maakt reclame op een auto die jij van hen kocht, op dezelfde manier als een schoenenmerk dat doet op een t-shirt dat je bij hen kocht. Tegenwoordig laten vele constructeurs de typebenaming wel 'gratis' vallen, al moet je dat wel even aanvinken op de optielijst.
alleen de middenmoot
Valt het je trouwens op dat het vooral de middenmoot is die een modelnaam op zijn kofferklep verdraagt? Een Ferrari heeft genoeg aan het steigerend paard om je te laten zien wat voor vlees je in de kuip hebt, al hoorde ik dit weekend iemand Testarossa tegen een Ferrari 308 zeggen. Een Koenigsegg krijgt ook geen modelbenaming achterop gespeld. Goed, van sommige wagens ga je er gewoon van uit dat het merk op de wagen zelf wordt gekleefd, zoals bij een Range Rover of een Jeep. Ook bij een Porsche heb je de verwachting dat er minstens Carrera tussen de koelsleuven op zijn kont geplakt staat.
en de cilinderinhoud?
De wagens die ze wel krijgen kunnen we nog eens opsplitsen. Zo hebben sommige auto's alleen maar een modelbenaming en kan je er bij sommigen ook de cilinderinhoud of brandstof bij terugvinden. Wie daar net mee geholpen wordt, is me niet helemaal duidelijk. Wie de wagen kocht zal nooit denken: "Ah tiens, ik heb een Mondeo staan". Ook in de file denk ik niet vaak "wauw, ik sta vandaag achter een Hyundai i30", dus voor de omstaanders moet je het ook niet doen. Voor de politie dan? Zodat die het juiste model kan opschrijven? Dan zorgen de constructeurs er best voor dat ook het merk zichtbaar is, zoals in de jaren '80 en '90 nog het geval was, zoniet krijg je gekke combinaties op je PV.
Maar dan kan je het nog verder doortrekken. Waarom melden ze op de kofferklep ook niet even wat de CO2-uitstoot of de topsnelheid is? Of van welk bouwjaar hij is, dat maakt het eenvoudiger bij het verkopen. En waarom plak je het op de achterklep? Een modelbenaming aan de zijkant is toch ook fijn, zoals de Opel ADAM bewijst?
voor de liefhebber
Maar als liefhebber ben ik wel blij dat er nog altijd letters op de auto plakken. Want niet zelden draai ik me om wanneer ik een auto kruis, om te kijken of het een echte 325i is, of het een Polo TSI dan wel een TDI is of welke cilinderinhoud hij nu net heeft. En bij sommige wagens verklapt het merklogo niet altijd om welke wagen het gaat, waardoor je je wel even moét omdraaien. Even die bevestiging dat je het juist hebt, dat je een kenner bent. Of om je metgezel te laten zien dat jij weet welke auto het is, nog voor je de achterkant ervan gezien hebt. Daarvoor dank, beste constructeurs, en blijf ze kleven!
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden