Hoewel hij nog niet officieel is voorgesteld door Mercedes duiken de eerste plaatjes van de A45 AMG al op. Deze kleine rakker op steroïden gaat het de Duitse concurrentie nog moeilijk maken.
360 pk en 450 Nm haalt Mercedes-Benz uit de viercilinder turbo. Dit zorgt voor wat klamme handjes bij de concurrentie. De BMW M135i haalt 320 pk en 450 Nm uit een zes-in-lijn twin turbo. Bij Audi hebben ze de RS3 met een 340 pk en 450 Nm sterke 2.5 vijfcilinder turbo. Op papier zijn dit gelijkaardige prestaties maar wel uit totaal andere motoren.
De 45 AMG sprint, dankzij zijn vierwielaandrijving, in 4,6 seconden naar de 100 km/u. Die vierwielaandrijving is trouwens een nieuwe versie van de 4Matic speciaal ontwikkeld voor voorwielaangedreven wagens. In normale omstandigheden gaat 100% van de kracht naar de voorwielen. Pas bij gripverlies wordt er kracht naar de achterwielen gestuurd tot een maximale 50/50 verdeling. Bij 250 km/u houdt de begrenzer je tegen. Al zal je mits bij te betalen (performance pakket?) wel enkele tientallen kilometer sneller kunnen.
Het nieuwe model van 4Matic-aandrijving werkt enkel in combinatie met de Speedshift DCT 7 dual clutch versnellingsbak (een mond vol). Daarom vind je deze ook terug in de 45AMG.
Dankzij de versnellingsbak en de aandrijving - die vooral de voorwielen aandrijft - kunnen ze het verbruik terugdringen tot 7 liter/100km. De uitstoot bengelt ergens rond de 163 g/km. Ter vergelijking, een Renault Mégane RS stoot nog 190 gram CO2/km uit.
Verder krijgt de A-klasse AMG uiteraard een aangepast chassis dat je nog strakker door de bochten laat scheuren, grotere remmen en een bredere spoorbreedte. Elektronisch krijg je een tussengas-functie voor een extra grol in de uitlaat en een race start-functie.
Uiterlijk zien we een dikke bumperpartij, een zwarte strook op de zijschort en twee knoerten van trapezoïdale uitlaten (of in de volksmond: "Scheve rechthoeken"). Opvallend is wel het ontbreken van een grotere spoiler, al kunnen we dit enkel maar toejuichen om het Johnygehalte toch nog iets binnen de perken te houden. Knappe velgen en fel rode remklauwen maken het plaatje af.
Binnenin wordt er gestrooid met Carbon en rode accenten die de cabine een pak meer uitstraling geven. Al blijft het spijtig van de zwevende media interface. Knap gedesignde AMG-stoelen houden je stevig op je plaats.
Mercedes-Benz neemt de A 45 AMG mee naar het autosalon van Genève. Niet veel later zal de CLA 45 AMG volgen met dezelfde specificaties.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 23 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 23 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden