Mazda staat al jaren bekend voor zijn Wankel-motor techniek. De RX-8 was tot voor kort nog de enige wagen die je kon aanschaffen met dit soort motor. Mazda's wankel blok, de Renesis, is de laatste jaren in een constante evolutie geweest. De ingenieurs onderzoeken manieren om ze zuiniger, groter en lichter te maken. Dit soort motor berust zoals je weet op een totaal ander principe als de conventionele verbrandingsmotor met zuigers. Een algemeen weinig gekende techniek die Mazda niet wil opgeven. En terecht!
De nieuwe wankelmotor die in de maak is zal een grotere cillinder(?)-inhoud hebben. (Van 1300 cc naar 1600 cc) Je denkt misschien "dat is nog steeds maar een slap 1600 cc blokje?" Wel, voor een wankel motor is dit al vrij groot en te vergelijken met een 3.0l V6 benzinemotor. Het spannendste nieuws is dat Mazda de conventionele bougie wil vervangen door een hoge temperatuur-laser. De motor zal hierdoor zachter, zuiniger en sterker door kunnen lopen. De ECU zal de temperatuur van de laser beter kunnen afstemmen op de motor zijn noden.
Hieronder twee video's, één met de wankelopbouw en één van de legendarische Mazda 787b:
bron: Ab.com
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 4 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 4 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 17 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 19 uur geleden