De kleine 875cc motor van Fiat, beter bekend als de TwinAir, is de beste motor van het jaar, aldus de jury van Engine of the Year. Daarmee gaat de motorisatie de 1.4 TSI van Volkswagen vooraf. Op de derde plek komt de 4.5 liter grote V8 uit de Ferrari 458 Italia. De VW 1.4 TSI is wel de winnaar in de categorie "van 1 tot 1,4 liter". De klasse tussen "1,4 en 1,8 liter" werd gedomineerd door de 1.6 turbo van BMW/Mini.
Gaan we nog een stapje hoger, dan zien we in de klasse van "1,8 tot 2,0 liter" de 2,0 twin-turbo diesel van BMW winnen. Audi's 2.5 vijfcilinder haalde het in de klasse van "2,0 tot 2,5 liter", terwijl BMW zowel in de "2,5 tot 3 liter" als de "3 tot 4 liter"-categorieën won. Boven de 4 liter was de Ferrari 4.5 V8 de beste, net als in de Performance categorie.
Fiats MultiAir won overigens ook in de kleinste klasse, de "Best New Engine" en de "Green Engine"-klasse. Al bij al lijkt de koek anders verdeeld dan de vorige jaren, toen Volkswagen en BMW het overgrote deel opeisten.
Recente reacties
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Prima gerekend van Renault. Buiten de Citroen ë-C3, zijn er nog niet vele andere auto's die zo...
Door John 2 uur geleden
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Goed om te weten dat het kan. 25k blijft jammer genoeg nog steeds heel veel geld, maar het is toch...
Door this 6 uur geleden
Rijtest: Suzuki Swift BoosterJet (2018)
Deze auto rijdt relaxt maar als ik zin heb ook echt vlot, automaat is heel prettig. En het is een...
Door H. Oosterveld 1 dag geleden
5 redenen om naar het Antwerp Classic Car Event te gaan op 4 en 5 mei 2024
Zou ik hier een berichtje van kunnen krijgen als het weer is lijkt me leuk.
Door Ans 2 dagen geleden