Als je weet dat tachtig procent van de verkochte 5-reeksen het 520d model is, dan weet je waarmee Jaguar zich als concurrent moet wapenen. Een kleinere viercilinder diesel. Want met enkel een V6 en V8 in het aanbod, loop je een pak klanten mis. Motor van dienst schuilt momenteel in de Freelander. De 2.2 liter twin turbo heeft echter nog wel een pak aanpassingen nodig. Want er moeten geen Land Rover prestaties voorgelegd worden, wel Jaguar-materiaal.
Gekoppeld aan de start/stop technologie houden ze de CO2 uitstoot onder 150 g/km. Jaguar heeft er goede hoop in. Van de huidige V6'n zou zo'n 50 procent minder verkocht kunnen worden. De nieuwe viercilinder trekt dat verlies terug naar boven tot 150 procent van de huidige verkoopcijfers. Een Jaguar is nu eenmaal een emotionele aankoop. Vele Jag rijders interesseert de V6 in het vooronder niet en is een vierpitter meer dan voldoende.
Daarnaast zal ik het gerucht even de wereld uit helpen. Er komt geen diesel in de XK. Die plannen lagen inderdaad op tafel. Maar Jaguar veegde die er even snel terug af. Geen meelopers dus.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden