Fifth Gear gaat 360° verticaal

Death loopJe moet iets doen om eruit te springen als je in de schaduw van TopGear staat. Zeker wanneer je dan nog eens over heel wat minder financiële middelen beschikt. Na een brainstormsessie bij Fifth Gear kwam iemand op de proppen met het idee om een auto een looping te laten maken. Iedereen zal het fenomeen wel kennen van uit zijn kindertijd. Toen kon je hetzelfde doen met je Matchboxbaan en dito looping. Een eenvoudige kwestie van de middelpuntvliegende kracht te overwinnen zou je denken, maar er komt wel wat meer bij kijken blijkt nu.

 

De gebruikte constructie had een doorsnede van twaalf meter en stond op de vliegbasis van Suffolk. Achter het stuur bevond zich stuntrijder Steve Truglia. Veel van zijn collega's verklaarden hem gek. De stunt wordt niet zonder reden de 'death loop' genoemd. Er kan namelijk bijzonder veel mis gaan wanneer je de zwaartekracht op dergelijke manier in diskrediet tracht te brengen. Wetenschappers hadden berekend dat de rijder in dit geval met 37 mph (59,5 km/h) de schans moest benaderen. Vervolgens valt de snelheid in de looping terug naar 16 mph (25 km/h). Op zich geen probleem maar wat wel beslissend kan zijn is de mate waarin de rijder omgaat met de G-krachten. Die zijn namelijk de niet te onderschattende factor. Om die reden kreeg de stuntrijder dan ook heel wat tips en technieken van enkele gevechtspiloten. 

 

Of hij slaagde in zijn opzet kunnen we je nog niet vertellen. Daarvoor zal je maandag op Five moeten afstemmen. (of via www.finalgear.com)

via: autoblog.com

 

Death loop

Je moet iets doen om eruit te springen als je in de schaduw van TopGear staat. Zeker wanneer je dan nog eens over heel wat minder financiële middelen beschikt. Na een brainstormsessie bij Fifth Gear kwam iemand op de proppen met het idee om een auto een looping te laten maken. Iedereen zal het fenomeen wel kennen van uit zijn kindertijd. Toen kon je hetzelfde doen met je Matchboxbaan en dito looping. Een eenvoudige kwestie van de middelpuntvliegende kracht te overwinnen zou je denken, maar er komt wel wat meer bij kijken blijkt nu.

 

De gebruikte constructie had een doorsnede van twaalf meter en stond op de vliegbasis van Suffolk. Achter het stuur bevond zich stuntrijder Steve Truglia. Veel van zijn collega's verklaarden hem gek. De stunt wordt niet zonder reden de 'death loop' genoemd. Er kan namelijk bijzonder veel mis gaan wanneer je de zwaartekracht op dergelijke manier in diskrediet tracht te brengen. Wetenschappers hadden berekend dat de rijder in dit geval met 37 mph (59,5 km/h) de schans moest benaderen. Vervolgens valt de snelheid in de looping terug naar 16 mph (25 km/h). Op zich geen probleem maar wat wel beslissend kan zijn is de mate waarin de rijder omgaat met de G-krachten. Die zijn namelijk de niet te onderschattende factor. Om die reden kreeg de stuntrijder dan ook heel wat tips en technieken van enkele gevechtspiloten. 

 

Of hij slaagde in zijn opzet kunnen we je nog niet vertellen. Daarvoor zal je maandag op Five moeten afstemmen. (of via www.finalgear.com)

via: autoblog.com

 

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
EvO@d1rk.be 09:30
afbeelding van EvO@d1rk.be

"Of hij slaagde in zijn opzet kunnen we je nog niet vertellen. Daarvoor zullen je maandag op Five moeten afstemmen. (of de torrent ergens moeten vinden)"

--> site to be: www.finalgear.com

Hier komen alle torrents van fifth en top gear op

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws