Je moet iets doen om eruit te springen als je in de schaduw van TopGear staat. Zeker wanneer je dan nog eens over heel wat minder financiële middelen beschikt. Na een brainstormsessie bij Fifth Gear kwam iemand op de proppen met het idee om een auto een looping te laten maken. Iedereen zal het fenomeen wel kennen van uit zijn kindertijd. Toen kon je hetzelfde doen met je Matchboxbaan en dito looping. Een eenvoudige kwestie van de middelpuntvliegende kracht te overwinnen zou je denken, maar er komt wel wat meer bij kijken blijkt nu.
De gebruikte constructie had een doorsnede van twaalf meter en stond op de vliegbasis van Suffolk. Achter het stuur bevond zich stuntrijder Steve Truglia. Veel van zijn collega's verklaarden hem gek. De stunt wordt niet zonder reden de 'death loop' genoemd. Er kan namelijk bijzonder veel mis gaan wanneer je de zwaartekracht op dergelijke manier in diskrediet tracht te brengen. Wetenschappers hadden berekend dat de rijder in dit geval met 37 mph (59,5 km/h) de schans moest benaderen. Vervolgens valt de snelheid in de looping terug naar 16 mph (25 km/h). Op zich geen probleem maar wat wel beslissend kan zijn is de mate waarin de rijder omgaat met de G-krachten. Die zijn namelijk de niet te onderschattende factor. Om die reden kreeg de stuntrijder dan ook heel wat tips en technieken van enkele gevechtspiloten.
Of hij slaagde in zijn opzet kunnen we je nog niet vertellen. Daarvoor zal je maandag op Five moeten afstemmen. (of via www.finalgear.com)
via: autoblog.com
Je moet iets doen om eruit te springen als je in de schaduw van TopGear staat. Zeker wanneer je dan nog eens over heel wat minder financiële middelen beschikt. Na een brainstormsessie bij Fifth Gear kwam iemand op de proppen met het idee om een auto een looping te laten maken. Iedereen zal het fenomeen wel kennen van uit zijn kindertijd. Toen kon je hetzelfde doen met je Matchboxbaan en dito looping. Een eenvoudige kwestie van de middelpuntvliegende kracht te overwinnen zou je denken, maar er komt wel wat meer bij kijken blijkt nu.
De gebruikte constructie had een doorsnede van twaalf meter en stond op de vliegbasis van Suffolk. Achter het stuur bevond zich stuntrijder Steve Truglia. Veel van zijn collega's verklaarden hem gek. De stunt wordt niet zonder reden de 'death loop' genoemd. Er kan namelijk bijzonder veel mis gaan wanneer je de zwaartekracht op dergelijke manier in diskrediet tracht te brengen. Wetenschappers hadden berekend dat de rijder in dit geval met 37 mph (59,5 km/h) de schans moest benaderen. Vervolgens valt de snelheid in de looping terug naar 16 mph (25 km/h). Op zich geen probleem maar wat wel beslissend kan zijn is de mate waarin de rijder omgaat met de G-krachten. Die zijn namelijk de niet te onderschattende factor. Om die reden kreeg de stuntrijder dan ook heel wat tips en technieken van enkele gevechtspiloten.
Of hij slaagde in zijn opzet kunnen we je nog niet vertellen. Daarvoor zal je maandag op Five moeten afstemmen. (of via www.finalgear.com)
via: autoblog.com
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 2 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 2 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 2 dagen geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 4 dagen geleden