We hebben al meermaals een wagen aangekondigd die het heeft geschopt tot racemodel. Ook vandaag is er een nieuwe aan de beurt, de Ford Fiesta Rally Cross, die zal deelnemen aan het European Rallycross Championship. Grote verschil met het WRC is dat men hier met verschillende wagens op verschillende terreinen rijdt. Het concept groeide uit tot een werkelijk kampioenschap door een reeks op tv in de jaren '60. Het concept is vooral gekend bij ons in België, de rest van de BeNeLux, Frankrijk, UK en ook het hoge Noorden viel voor de charme van het unieke concept. Tweede belangrijke verschil met de WRC is dat deze wagens kleiner en krachtiger zijn.
Gebasseerd op de nieuwe Fiesta wist het Ford Race Team, samen met het Zweedse rally Team MSE deze wagen geheel te verbouwen. Onder de kap zit nu een 2.0l Duratec turbo viercilinder motor die E85 slurpt en garant staat voor 550pk. Die kracht is voldoende om de kleine fiesta in 2.8 seconden naar de 100km/u te jagen!
Achter het stuur zullen voormalig kampioen Andreas Erikkson en tweevoudig WRC-winnaar Marcus Gronholm plaatsnemen. De eerste winst voor de Fiesta is inmiddels binnen, ze wisten de snelste te zijn op het the European Rally Cross stage in Lydden Hill, UK, ondanks enkele technische problemen.
via TeamRS
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden