Mazda heeft zijn plannen voor de Japan Mobility Show bekendgemaakt en de hele stand belooft daar in het teken van de MX-5 te gaan staan. Daarnaast nemen ze ook een nieuw studiemodel mee, al verklappen ze nog niet waar die een voorsmaakje van gaat geven… Maar goed: één plus één is twee, toch?
De Mazda MX-5 mag dan pas nog een facelift gekregen hebben, stiekem draait de Japanse roadster al heel wat jaartjes mee. Sterker nog: met zijn geboortedatum ergens in 2015 overstijgt hij nu al het aantal levensjaren dat een gemiddeld automodel gegeven is. Het wordt dus stilaan tijd om te beginnen uitkijken naar een gloednieuwe generatie voor de MX-5, en iets zegt ons dat dit precies is wat Mazda tijdens de aankomende Japan Mobility Show gaat doen.
Vision zonder coupé?
Mazda heeft namelijk laten weten wat we zoal mogen verwachten tijdens dat autosalon, en vooral voor liefhebbers van de MX-5 lijkt het een bezoekje — of liever: een vliegticketje naar Tokio — waard te worden. Zo nemen ze natuurlijk het pas vernieuwde model mee, maar zal er ook een piekfijn exemplaar van de eerste generatie getoond worden. Daarnaast herinnert Mazda ons eraan dat de MX-5 ook aangepast kan worden voor mensen met een beperking, want er zal een SeDV-versie (kort voor Self-empowerent Driving Vehicle) te zien zijn waarbij een hendel de pedalen vervangt en er naast de bestuurder plek is voor een rolstoel. Kinderen worden dan weer warm gemaakt voor een toekomst als MX-5-rijders dankzij een simulator in 2/3-schaal… Maar zal er in die toekomst nog wel een MX-5 zijn?
Wel als het van Mazda afhangt, want ze nemen ook een nieuwe conceptcar mee die vrij vertaald “het thema van de stand zal symboliseren”. Reken er dus maar op dat dit studiemodel een voorsmaakje gaat geven van een volgende MX-5, en een eerste plaagplaatje geeft al prijs waar die zich op gaat baseren. Zo herkennen we de indeling van de achterlichten van de Vision Study die Mazda een jaartje geleden liet zien, al kan je er natuurlijk prat op gaan dat die in MX-5-vorm het vaste dak achterwege zal laten. Helemaal productierijp zal het model hoe dan ook niet zijn, want Mazda liet eerder al vallen dat de volgende MX-5 er niet voor 2025 komt. In datzelfde gesprek verklapten ze trouwens ook dat die niet elektrisch wordt, al behoort een mildhybride aandrijflijn wel tot de mogelijkheden. We leren vermoedelijk al meer wanneer deze conceptcar onthuld wordt op de Japan Mobility Show, vanaf 25 oktober.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 9 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 9 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 12 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 13 uur geleden