Dat ze bij Lexus oerdegelijke luxebakken maken, hoef je ons niet te vertellen. Dat ze er evenveel kaas gegeten hebben van EV’s, dat is dan weer een ander verhaal. Daar moet binnen een paar jaartjes echter verandering in komen, en een eerste voorsmaakje komt in de vorm van deze conceptcar.
Ga je vandaag op zoek naar een zuiver elektrische Lexus, dan vind je er twee stuks van in de showrooms. Zo kan je kiezen voor een UX 300e maar laat ons eerlijk zijn: zelfs na een flinke update vorig jaar hinkt die nog ietwat achter op de concurrentie. Daarnaast pakten de Japanners pas nog uit met de RZ 450e en dat lijkt er al meer op, of toch als je er dik 70.000 euro voor veil hebt. Het aanbod is met andere woorden best beperkt en niet bepaald innovatief, maar daar moet binnen een paar jaar verandering in komen.
Dik 800 kilometer range?
Lexus heeft namelijk een voorsmaakje gegeven van een aankomende EV en dat wordt niet de minste. Zo beloven de Japanners dat dit model een revolutionair, modulair platform krijgt, naast gloednieuwe software en een innovatief productieproces. Veel meer mogen we nog niet weten, behalve dat het productiemodel in 2026 op de markt komt en we een conceptversie te zien krijgen eind volgende maand. De vage prent die ze er nu al van loslaten toont bovendien een scherp gelijnde en verrassend lage neus die ons enigszins doet denken aan de teaser die moederkloek Toyota een paar maanden geleden al liet zien. De kans zit er dus dik in dat deze elektrische Lexus een gestroomlijnde sedan met coupé-invloeden wordt.
In datzelfde persbericht gaf de Toyota-groep toen al inkijk in een paar technische ambities, en die zouden we maar al te graag op deze Lexus-EV willen kleven. Zo spraken de Japanners over wel vier verschillende soorten accu’s voor hun nieuwe modellen, van goedkope LFP-exemplaren tot heuse solid state-batterijen. Beginnen doen ze in 2026 echter met een ‘Performance’-accu die alvast een rijbereik van ruim 800 kilometer mogelijk zou maken. Verder weten we dat Toyota werkt aan giga casting-technieken à la Tesla om zijn productie te optimaliseren, dus dat is waarschijnlijk de innovatieve werkwijze waar ze met deze conceptcar naar hinten. We weten het zeker bij de onthulling op de Japan Mobility Show van 28 oktober en 5 november.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 15 min geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 14 uur geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 18 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 18 uur geleden