Bij Maserati hebben ze het boekje opengedaan op vlak van elektrificatie. Daaruit blijkt niet alleen dat het merk zijn concerngenoten volgt met een uitsluitend elektrisch gamma tegen 2030, maar ook dat de Drietand al binnen drie jaar van elk model een variant op stroom wil aanbieden.
Maserati valt sinds vorig jaar onder het toezicht van Stellantis, en dat concern staat er inmiddels om bekend gretig met elektrische deadlines te smijten. Dat begon met DS Automobiles, dat al in 2024 afscheid neemt van de verbrandingsmotor, en ging intussen al door tot zelfs Lancia en Alfa Romeo met uitfaseringen tegen respectievelijk 2026 en 2027. Al hun andere Europese merken moeten tegen ten laatste 2030 helemaal aan de stekker, en daar hoort dus ook Maserati bij. Al is dat niet de enige belofte die de Italianen op dat vlak maken…
Grecale Folgore?
Hoewel Maserati momenteel nog geen enkele EV — of zelfs plug-inhybride — onder zijn rangen telt, belooft het merk toch een zuiver elektrische variant van elk van zijn modellen tegen 2025. Die weg wordt al volgend jaar geplaveid door de GranTurismo Folgore die de Italianen hier onder wat camouflage laten zien, en dat is — jawel — een versie op stroom van de nieuwe GranTurismo. Ook de andere elektrische Maserati’s zouden trouwens het ‘Folgore’-suffix dragen, want in het Italiaans zoveel betekent als ‘bliksem’.
Daarmee bevestigt de Drietand stiekem ook meteen de komst van een zuiver elektrische variant voor zijn Grecale, een nieuwe SUV die volgende week onthuld wordt. Dat model zal namelijk nog steeds in productie zijn in 2025. Voorlopig spraken de Italianen enkel over een mildhybride versie van hun nieuwkomer als hoogste elektrificatieniveau, en naar alle waarschijnlijkheid zal de Grecale ook in die vorm gepresenteerd worden aangezien de GranTurismo Fulgore hierboven naar eigen zeggen hun eerste EV wordt. Na diens presentatie in 2023 zit de kans er dus dik in dat we ook een ‘Grecale Fulgore’ te zien krijgen.
Recente reacties
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
WLTP is altijd met zout er bij. En die 81,4kWh is de totale batterij, in de praktijk worden er daar...
Door this 14 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Even wat zout bij nemen? 600km uit 81kWh halen is een verbruik van 13,5kWh per 100km. Lijkt mij...
Door John 15 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Kia heeft zijn cijfers intussen nog aangepast en belooft nu een WLTP-rijbereik van, inderdaad, 600...
Door Joram 15 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Die 560km is dat WLTP? Want dat is wel best weinig voor zo'n kleine auto met zo'n grote batterij....
Door this 16 uur geleden