Audi is volop bezig met een sportieve S-versie van zijn elektrische E-tron en E-tron Sportback. Die krijgt een extra elektromotor en moet pieken bij 503 pk en 973 Nm.
Voorlopig gaat het nog om prototypes, maar Audi geeft al wel de technische details vrij van wat de E-tron S en E-tron Sportback S moeten worden. De Duitsers verplaatsten de grote elektromotor die in de E-tron 55 op de achteras zit naar de vooras. Achteraan zitten nu twee kleine elektromotoren. De grote elektromotor is goed voor 169 pk (124 kW), de kleine motoren produceren samen 266 pk (196 kW).
Samen levert dat een vermogen op van 435 pk (320 kW) en 808 Nm, maar acht seconden lang kan dat geboost worden naar 503 pk (370 kW) en 973 Nm. De E-tron S haalt daardoor 100 km/u in 4,5 seconden en een begrensde topsnelheid van 210 km/u. De Audi-ingenieurs sturen trouwens meer van dat vermogen en koppel naar de achterwielen: standaard drijft de E-tron S de achterwielen aan. De voorwielen springen bij wanneer er meer vermogen of grip nodig is, en het vermogen kan ook nog eens naar elk van de achterwielen afzonderlijk.
Verder wil Audi de ophanging nog aanpassen door bredere velgen te monteren en de schokdempers anders af te stellen. Ook de stabilisatorstangen worden aangepakt. Visueel krijgen de E-tron S-modellen natuurlijk ook de nodige herkenningspunten, zoals aangepast bumper- en spoilerwerk en bredere wielkasten. Ook binnenin, met sportzetels en uitgebreid gebruik van alcantara.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden