Hebben wij de 'kleine bergop' tijdens het Goodwood Festival of Speed, dan hebben ze in Noord-Amerika Pikes Peak, een 20 kilometer lange weg naar de top van een berg waar je zo snel mogelijk op moet stormen. Dit jaar zal ook een Tesla Model S zich daar aan wagen. Jep, 2,5 ton aan elektrokracht.
Aan vaste bezoekers en fans van de automobiel moeten we de Pikes Peak Hill Climb eigenlijk niet meer uitleggen. Voor de anderen; denk rally, 20 kilometer lang een berg op met aan je flank steeds een klif recht naar beneden.
In 2014 nam er nog een team deel met een Tesla Roadster, dit jaar waagt Blake Fuller - CEO van een bedrijf dat draagbare batterijen bouwt - er zich aan met een Model S. Geen standaard exemplaar, wel ééntje met zijn eigen ontwikkelde batterij dat 80 percent minder weegt dan het af-fabriek exemplaar. Al heeft het één en ander er sowieso mee te maken dat zijn batterij het maar 20 kilometer moet rekken, tegenover de 300 die je met één van Tesla zelf doet.
Fuller hoopt alvast onder de 13 minuten te duiken met de elektrische sedan. Ter vergelijking; in 2013 vloog Sebastien Loeb met zijn Peugeot 208 T16 'Pikes Peak' naar boven in 8min en 13 seconden. Op 26 juni gaat de heuvelklim door op de Rocky Mountains.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 20 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 21 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden