De Formule 1 is ondertussen al volop terug bezig maar ook de langeafstands broer - het World Endurance Championship - begint stilaan terug op gang te komen. Wij maakten even een samenvatting alvorens het seizoen begint.
Volgende week (28 maart) beginnen de officiële testen op het circuit Paul Ricard in Frankrijk. Komend seizoen zullen er maar liefst 31 wagens meerijden, verdeeld over vijf categorieën. Bovenaan zien we de LMP1-H klasse voor Le Mans Prototype wagens met hybride systemen en de LMP-L klasse voor private teams zonder hybride setups in hun wagens. De LMP2 klasse, LMGTE Pro en de LMGTE Am zijn ook nog steeds aanwezig.
Deelnemersveld
De drie namen die bij de meeste een belletje zullen doen rinkelen vinden we terug in de LMP1-H klasse. Hierin strijden Audi Sport Team Joest, Toyota Racing en het Porsche Team om de overwinning, en de verschillen konden niet groter zijn. Zo gaat Audi getrouw voor hun 3,7 liter V6 turbodiesel met hun R18 e-tron quattro, Toyota voor een 3,4 liter natuurlijk geaspireerde V8 in hun TS040 Hybrid en Porsche kiest met hun 919 Hybrid 2 liter V4 turbobenzine. Deze grote verschillen in technologieën alleen al maken de sport aantrekkelijk om te volgen.
In de overige klasses vinden we onder andere Lotus terug met hun T129 en Rebellion Racing met een Lola B12/60 en een Rebellion R-One. De LMP2 klasse bestaat uit Strakka Racing (Dome Strakka S103), Millennium Racing (Oreca 03), G-Drive Racing (Morgan LMP2), SMP Racing (Oreca 03) en KCMG (Oreca 03). Alle vijf maken ze gebruik van de Nissan VK45DE 4,5 liter V8.
De LMGTE Pro en Am klasse's bestaan zoals gewoonlijk uit een assortiment aan Ferrari's (458 Italia GT2), Aston Martin's (Vantage GTE) en Porsche's (911 GT3 RSR, 911 RSR).
Kalender
28 en 29 maart zullen de eerste officiële tests plaatsvinden op het circuit Paul Ricard in Le Castellet, Frankrijk. De eerste race is in Silverstone (Verenigd Koninkrijk, 18 - 20 april) gevolgd door ons eigen Spa Francorchamps op 2 en 3 mei. De volgende races zijn de 24 uren van Le Mans (14 en 15 juni), Sao Paulo (29 - 31 augustus), Circuit of the Americas (18 - 20 september), Fuji (3 - 5 oktober), Shanghai (31 oktober - 1 november) en Bahrein (13 - 15 november).
Bekende gezichten
Bekendste gezicht in de WEC komende seizoen is ongetwijfeld ex-Formule 1 piloot Mark Webber. De Australiër vertrok vorig jaar bij Red Bull Racing om zijn kans te wagen bij Porsce in het World Endurance Championship. Audi's bekendste piloot - Allan McNish - zullen we dit jaar niet meer achter het stuur van de R18 zien kruipen. De Schotse piloot stopt met het endurance racen om zijn focus te verleggen naar andere gebieden zoals de televisie en het management.
Gelukkig heeft Audi nog steeds een handjevol toppiloten zoals Loïc Duval, Tom Kristensen en André Lotterer. Ook Toyota moet echter niet onderdoen met hun sternamen als Stéphane Sarrazin en ex-Formule 1 piloot Sébastien Buemi. Bij Porsche zien we onder andere de eerder vernoemde Mark Webber en de Duitser Marc Lieb.
Welke van de drie verschillende aanpakken in de LMP1-H klasse het uiteindelijk gaan halen blijft voorlopig nog koffiedik kijken. Kan Audi hun bekende diesel naar de overwinning loodsen, gaat het naar nieuwkomer Porsche of kan Toyota het halen met hun lekker klinkende V8? De eerste tests 28 en 29 maart zullen ons alvast iets wijzer maken.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 5 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 6 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 9 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 9 uur geleden