De kogel is door de kerk: zij die met een zwaardere auto zoals een SUV in Parijs willen parkeren, zullen daar aanzienlijk meer voor betalen. Het voorstel lag al even op tafel maar is nu ook gestemd door de inwoners zelf. Het resultaat is een hallucinant parkeertarief voor auto’s vanaf 1.600 kilogram.
Het rommelt al even in de Franse steden en in het middelpunt van al dat gerommel staat de SUV geparkeerd. Verschillende stadsbesturen zijn het namelijk beu dat hun straten gevuld worden met steeds hogere, bredere en zwaardere auto’s en vooral crossovers en SUV’s kwamen daardoor in het vizier. Om de trekker finaal over te halen hebben de steden echter de goedkeuring van hun inwoners nodig, en in Parijs is die goedkeuring nu officieel binnen.
Niet alléén SUV’s
Op zondag 4 februari mochten de Parijzenaren namelijk naar de stembus om hun mening over variabele parkeertarieven te laten horen in een referendum. Het voorstel van het stadsbestuur stelt de grens op een rijklaar gewicht van 1.600 kilogram en alle auto’s die meer dan dat wegen — dus niet alleen de beoogde SUV’s — gaan straks aanzienlijk meer betalen voor een plekje in het stadscentrum. Daar komt het parkeergeld op maar liefst 18 euro per uur te liggen, wat ongeveer drie keer zoveel is als vandaag. Ook in de arrondissementen wordt het tarief verhoogd: daar betaal je voortaan 12 euro met een zwaardere auto. Voor zuiver elektrische auto’s komt er wel een uitzondering want daar geldt het verhoogde parkeergeld enkel voor exemplaren boven de 2.000 kilogram.
Het voorstel werd uiteindelijk goedgekeurd met 54,4 procent van de stemmen, al moet gezegd dat slechts 5,7 procent van de stemgerechtigden kwam opdagen. De reden daarvoor is niet ver te zoeken: voor inwoners van Parijs verandert er niks en hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld taxi’s of handelaars die in de stad moeten zijn. De maatregel is dus vooral gericht op bezoekers van Parijs, die het stadsbestuur zoveel mogelijk het openbaar vervoer wil doen nemen. Hoe de parkeerwachters het onderscheid zullen maken voor auto’s met buitenlandse nummerplaten, is nog niet duidelijk.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 4 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 4 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 18 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 19 uur geleden