Tussenstand inschrijvingen 2023: 40% nieuwe auto’s is geëlektrificeerd

Volvo XC40 Recharge 2023

De automarkt groeit weer gestaag, en het aantal stekkers groeit mooi mee. Zo blijkt uit een analyse van de inschrijvingen in het eerste kwartaal van dit jaar dat een derde van de nieuwe auto’s ten minste deels oplaadbaar was. Dat geldt echter vooral onder de professionelen, want de particulier hinkt flink achterop.

De autosector heeft er een woelige periode op zitten, maar die lijkt nu echt wel achter de rug. Na tekorten door bijvoorbeeld de coronapandemie en het conflict in Oekraïne, is er namelijk duidelijk herstel zichtbaar in de inschrijvingscijfers van Febiac. Met 131.484 nieuw ingeschreven auto’s in het eerste kwartaal van 2023 zitten we dan wel nog een dikke 9.000 exemplaren onder het gemiddelde van de voorbije 10 jaar, maar dat cijfer ligt toch alweer 27,5% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. En die stijging lijkt zich vooral te vertalen in meer elektrificatie.

EV’s halen recordaandeel van 15%

Zo mochten we bij de start van dit jaar al melden dat het aandeel aan zuiver elektrische auto’s in 2022 voor het eerst de 10% overschreden had, maar daar doet het eerste kwartaal van 2023 nog een schepje bovenop. De afgelopen drie maanden waren EV’s namelijk goed voor maar liefst 15,8% van de nieuwe inschrijvingen, alweer een record. Daarnaast groeide het percentage aan plug-inhybrides verder tot 17,2%, waarmee oplaadbare auto’s het samen tot 33% schoppen. Zelfopladende hybrides waren dan weer goed voor 7,6% van de nieuw ingeschreven auto’s. Alles samen brengt dat het cijfer voor de geëlektrificeerde auto’s op 40,6%.

Inschrijvingen België Q1 2023

Dat betekent dat klassieke benzine- en dieselwagens natuurlijk weer wat in populariteit moeten inboeten, en daar is vooral die laatste motorisatie de dupe van. Zo waren auto’s met dieselmotoren in het eerste kwartaal van dit jaar nog slechts goed voor 11,2% van de nieuwe inschrijvingen, terwijl benzinewagens algemeen gezien het populairst blijven met een marktaandeel van 47,4%. Die evolutie richting elektrificatie zorgt ervoor dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven auto’s daalt tot 95 g/km, en daarmee ligt die voor het eerst sinds de invoer van de WLTP-cyclus onder de 100 g/km.

Particulier en professioneel groeien uit elkaar

Niet elke doelgroep is echter even verknocht aan de oplaadbare auto, blijkt uit de cijfers. Zo komen er steeds grotere verschillen naar boven tussen de inschrijvingen op particuliere naam, en die op naam van een bedrijf. In beide gevallen is de klassieke benzinewagen nog steeds het populairst en wordt diesel steeds meer vermeden, maar daar stoppen de gelijkenissen. Zo is de zuiver elektrische auto onder professionelen goed voor 21,4% terwijl dat bij particulieren slechts 5% is. Kijken we naar plug-inhybrides, dan is dat verschil nog groter: die haalden in de professionele markt een aandeel van 24% maar schoppen het onder particulieren maar tot 4,1% van de nieuwe inschrijvingen.

Inschrijvingen België Q1 2023

Even grote verschillen merken we in de favoriete auto’s in het eerste kwartaal van 2023. Daar komt de Volvo XC40 namelijk als algemene winnaar uit de bus, maar dat dankt hij vooral aan zijn toppositie in de bedrijfswagensector. Op de tweede plaats staat dan weer de Toyota Yaris, die het populairst is onder particulieren waar de XC40 zelfs niet in de top-5 verschijnt. De derde meest ingeschreven auto was het voorbije kwartaal de Tesla Model Y en — je raadt het al — ook die werd bijna uitsluitend op naam van een bedrijf gezet.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Devewe 13:48
afbeelding van Devewe

"Alles samen brengt dat het cijfer voor de geëlektrificeerde auto’s op 40,6%."... dus 40,6% = slechts 1 op 4 (25%) volgens Autofans&Febiac?? - REDACTIE: Excuus, daar is inderdaad een foutje in de titel geslopen. Bedankt om ons daarop te wijzen ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws