Vanaf 1 januari 2021 gebruikt Vlaanderen alleen nog de WLTP-norm voor de CO2-uitstoot in de berekening van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en jaarlijkse verkeersbelasting. Bovendien zijn auto’s op CNG en plug-inhybrides in 2021 niet langer vrijgesteld van die belastingen. De simulatietool van de Vlaamse overheid houdt voortaan rekening met die wijzigingen.
Schrijf je vanaf 1 januari 2021 een nieuwe auto in, dan zal het bedrag dat je moet betalen aan BIV en jaarlijkse verkeersbelasting er anders uitzien. Vanaf volgend jaar gebruikt de Vlaamse overheid immers de WLTP-norm voor de CO2-uitstoot in de rekenformule. Daarmee komt een einde aan de overgangsperiode waarin Vlaanderen nog een variant van de verouderde NEDC-norm gebruikte.
Het verschil tussen de twee normen zou vooral duidelijk zijn in de BIV: in ruim 70 procent van de gevallen is die vanaf 2021 lager dan voordien, in 30 procent van de gevallen hoger. “De tarieven stijgen vooral bij de meest vervuilende wagens en de daling zit voornamelijk bij de stadswagens en de gezinswagens””, liet Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) eerder al weten.
CNG en plug-in
Auto’s op CNG (aardgas) en plug-inhybrides kunnen tot 31 december 2020 nog profiteren van een vrijstelling op de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. Vanaf 1 januari 2021 valt die vrijstelling weg, en worden ze ook belast. Voor plug-inhybrides zal de CO2-uitstoot in de berekening door de deels elektrische aandrijving beperkt zijn. De BIV en verkeersbelasting voor die voertuigen kunnen vanaf nu ook in de simulatietool worden berekend. De inschrijvingsdatum zet je dan uiteraard op ‘2021’.
De simulatietool voor BIV en verkeersbelasting van de Vlaamse overheid vind je HIER.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 3 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 3 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 16 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 18 uur geleden