De Franse regering wil in 2021 een nieuwe taks invoeren die auto's van meer dan 1.800 kilogram zwaarder moet belasten. Het idee komt van een burgerconventie, en vermeerdert de catalogusprijs van een nieuwe auto met 10 euro per extra kilogram waarmee de auto de limiet overschrijdt.
Vanaf 2021 wil de Franse regering nieuwe auto’s die meer dan 1.800 kilogram wegen, zoals sommige SUV’s en zware berlines, zwaarder belasten. Concreet moet er aan de catalogusprijs van de nieuwe auto’s 10 euro worden toegevoegd per extra kilogram. Voor sommige modellen, zoals zware SUV’s, kan de meerprijs daardoor oplopen tot enkele duizenden euro’s.
Het idee werd in juni geopperd door het Convention citoyenne pour le climat, een burgerconventie met het klimaat als thema. In september kwam het opnieuw op de politieke agenda. De gewichtslimiet voor de taks werd in die tijd enkele keren verhoogd: van 1.400 kilogram in het voorstel van de conventie, over 1.700 kilogram tot de 1.800 kilogram die de Franse minister van Ecologische Transitie Barbara Pompili nu heeft aangekondigd.
Symbolische maatregel
Volledig elektrische auto’s en auto’s op waterstof zijn vrijgesteld van de taks, net als plug-inhybrides. Auto’s van meer dan 1.800 kilogram die plaats bieden aan zeven passagiers moeten een minder zware taks betalen. Volgens de Franse krant Le Monde gaat het vooral om een symbolische maatregel: amper 2 procent van de nieuwe auto’s in Frankrijk weegt meer dan 1.800 kilogram. Het gaat dan vooral om SUV’s, grote premiumberlines en enkele 4x4-offroadvoertuigen. Zo goed als alle auto’s van Franse makelij blijven buiten schot. De gemiddelde auto in Frankrijk weegt 1.240 kilogram.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden