Volgens Febiac wil CD&V met een “dwangwet” werknemers en werkgevers “met de rug tegen de muur zetten” en hen “fiscaal dwingen om enkel nog zero-emissiewagens in te zetten als bedrijfswagen”. Robbertje vechten in drie... twee...
Want dat zint Febiac uiteraard niet. Het voorstel “dreigt werkgevers en werknemers op te zadelen met een zware financiële kater”. CD&V wil namelijk het Voordeel Alle Aard dat een werknemer moet betalen op het rijden met een bedrijfswagen met verbrandingsmotor tegen 2023 verviervoudigen, terwijl de sociale lasten voor de werkgever zouden verdubbelen, aldus Febiac. De lobbyorganisatie spreekt van een “oververhitte drang tot regelgeving” omdat “we niet weten hoe het aanbod en vooral de kostprijs van zero-emissievoertuigen tegen 2023 geëvolueerd zal zijn”.
Dat is straf, want als belangenvereniging van de auto-industrie zou Febiac beter dan om het even wie moeten weten dat de autosector al jarenlang belooft dat 2019-2020 het kantelpunt wordt waar de elektrische auto betaalbaar zou worden. Dat geeft bedrijven dus nog 3 jaar tijd om hun wagenpark om te schakelen.
Goochelen met cijfers
“Slechts 11 procent van alle personenwagens op onze wegen zijn personenwagens die ook privé gebruikt worden door werknemers of zelfstandigen. De mogelijke effecten voor milieu en klimaat zijn dus beperkt gezien 89 procent van het voertuigpark niet geviseerd wordt door deze maatregelen”, zo beweert Febiac nog. Dat is een bewering waar we meer dan één bedenking bij hebben. De voorbije jaren kwam namelijk meer dan de helft van alle nieuwe voertuiginschrijvingen in ons land van bedrijfswagens, zo leren we uit de cijfers van… Febiac. Dat hun aandeel in het rijdende wagenpark zoveel kleiner is, komt omdat deze auto’s veel sneller (om de drie à vier jaar) worden vervangen dan auto’s van particulieren.
Dat is trouwens een feit dat Febiac zelf heel vaak aanhaalt in discussies over de milieu-impact van bedrijfswagens: omdat deze auto’s van de zaak veel sneller worden vervangen door meer recente modellen, die schoner zijn omdat ze aan de meest recente uitstootnormen voldoen, helpen ze het wagenpark te vergroenen. Maar in deze discussie lijkt dat argument ineens niet meer van tel: nu is de impact van het bedrijfswagenpark plots “beperkt”. We begrijpen dat de sector zich zorgen maakt, maar of het daarom verstandig is om dergelijke ‘oorlogstaal’ te gaan hanteren en de statistieken zodanig te gaan verwringen dat ze dan beter uitkomen, daar stellen we ons toch vragen bij…
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden