"De leasingmarkt trekt de Belgische autoverkoop helemaal krom", wordt vaak gezegd. Maar is dat ook zo? Laten we eens kijken naar de top 10 verkochte auto's voor de bedrijfs- en privémarkt. Vallen er grote verschillen op?
Jawel, we krijgen niet genoeg van de Belgische autoverkoopcijfers. Na de totaalverkoop, meest succesvolle modellen in totaliteit en het aandeel tussen diesel en benzinewagens fileren we de boel nog wat verder. Wat zijn nu eigenlijk de tien meest ingeschreven auto's voor de leasing- dan wel de privémarkt? Valt er een enorm verschil op tussen wat de Belg met zijn zuurverdiende centen op de oprit parkeert dan wel via fiscale stimulatie kan parkeren in de vorm van een bedrijfswagen? Hop naar de Febiac-cijfers!
Golf is altijd het antwoord
Of je nu Irma de bejaarde bomma van om de hoek bent of Jean de succesvolle bankier, Golf blijkt altijd het antwoord. Wat we daar mee bedoelen? De Volkswagen Golf staat zowel bij de ingeschreven auto's door particulieren als door bedrijven op 1. Waardoor we dus inderdaad verknocht zijn aan onze Golf. Lopen we de lijst verder af, dan zien we dat de premiummerken niet aan de beurt komen op de particuliere markt. Compacte B-segmenters domineren de lijst. Met enkel de Fiat 500 als vreemde eend in de bijt (lees: nog een segmentje kleiner).
Of ook de bedrijfswagenmarkt vol steekt met compacte kleintjes? Denk maar opnieuw! Enkel de Fiat 500 weet zich weer mysterieus binnen te wurmen in de lijst, net zoals de Renault Clio. Voorts is het de gekende leasingparade. Denk Skoda's Octavia, Audi's A3 en Volkswagens Tiguan. Opmerkelijk; rakkers zoals de BMW 3 Reeks, Audi A4 en Mercedes C spelen niet meer mee. Ook opmerkelijk: de Renault Scénic en Hyundai Tucson die zich in de top 5 weten te zetten. Waardoor we toch wel kunnen besluiten dat bedrijfswagens anno 2018 iets sensibeler zijn dan vroeger.
Meer lezen over de Belgische autoverkoop in 2018:
• Dit kocht de Belg op motorenvlak in 2018
• Totale autoverkoop 2018
• Populairste automodellen 2018
Ook interessant:
• De meest voordelige brandstof in 2019
Recente reacties
Nooit meer file!: Zo willen de grote Vlaamse Politieke partijen dit aanpakken (Verkiezingen 2024)
Met een degelijk openbaar vervoer, krijg je een aantrekkelijk alternatief en dus minder verkeer....
Door John 18 uur geleden
Verbod op verkoop auto's met verbrandingsmotor?: Dit vinden de grootste Vlaamse Partijen (Verkiezingen 2024)
Ik ben blij dat ik al zo oud geworden ben (62) en tegen die tijd (2035) waarschijnlijk geen auto...
Door Ricardo 19 uur geleden
Nooit meer file!: Zo willen de grote Vlaamse Politieke partijen dit aanpakken (Verkiezingen 2024)
Ik hoor ze allemaal graag praten, maar ze zullen het nooit kunnen realiseren. Allemaal...
Door Ricado 20 uur geleden
Autosalon van Brussel is terug van weggeweest! (februari 2025)
Ik denk dat de BAS beter hun event schrapt om hun broek er niet helemaal aan te scheuren. Dit jaar...
Door FLP 1 dag geleden