Het Zuiderse landgedeelte heeft de straffe beslissing genomen om tegen 2026 een soort van Lage Emissiezone uit te voeren over heel het grondgebied. Tegen 2026 zal je met minstens Euro 5 voor dag moeten komen, anders mag je Wallonië niet meer in.
Vanaf 2023 zal Wallonië beginnen met het stelselmatig verbieden van oude auto's. Tegen 2026 zouden daardoor enkel nog auto's met een Euro 5-norm toegelaten zijn op het grondgebied van Wallonië. Ter info; de Euro 5-norm ging in vanaf september 2009. Waardoor het dus gaat over auto's die dan maximaal 17 jaar oud zullen zijn. Een onderscheid tussen diesel en benzine maakt Wallonië daarbij niet.
Nog eens vier jaar later, tegen 2030, zal je auto minstens een Euro 6D Temp brevet moet hebben. Dat is een norm die vanaf september 2018 (dit jaar dus) in voegen ging en wordt uitgereikt aan auto's die voldoen aan de normen onder de nieuwe WLTP-test en RDE-test. Wallonië hoopt hiermee alvast duidelijk te maken welke richting het landsgedeelte uit wil. Met een aanvaardbare overgangsperiode voor haar inwoners. Hoe doorrijdend verkeer gaat beboet worden is momenteel nog niet duidelijk. Dat het de kassa zal doen rinkelen, dat is natuurlijk wel duidelijk.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 2 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 3 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 3 dagen geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 4 dagen geleden