Congo heeft in zijn bodem 60 procent van de wereldvoorraad van kobalt zitten, een grondstof die zeer belangrijk is voor lithium-ionbatterijen. De regering van dat land heeft nu beslist om de belastingen op het delven van kobalt op te trekken van 3,5 naar 10 procent, wat slecht nieuws is voor (onder meer) de elektrische auto.
Net zoals aardolie vaak wordt gewonnen in gebieden waar corruptie of geweld meer regel dan uitzondering zijn, zit ook in lithiumbatterijen een bestanddeel dat uit een onstabiele regio komt: kobalt is een grondstof waarvan 60 procent van de wereldvoorraad in Congo’s bodem zit. En die wordt daar vaak gewonnen onder schrijnende omstandigheden (veel ongevallen, kinderarbeid). De Congolese regering begint steeds meer te beseffen hoe waardevol dit materiaal is, en heft er daarom almaar hogere belastingen op. In juni van dit jaar zagen de mijnwerkers al hun delfrechten stijgen van 2 naar 3,5 procent, maar nu gaan ze naar 10 procent.
Chinees probleem
Dat is vooral een probleem voor China – dat trouwens al zwaar heeft geprotesteerd tegen de maatregel – want veel van de Chinese plug-in hybrides en elektrische auto’s gebruiken Congolees kobalt. Maar omdat de Congolese maatregel gevolgen kan hebben voor de wereldwijde kobaltprijs, zal ook bijvoorbeeld Tesla (om maar een grote batterijproducent te noemen) daar de gevolgen van voelen, zelfs al kopen de Amerikanen hun kobalt in Canada.
Geen paniek
De prijzen van lithiumbatterijen zijn al maandenlang heel hard aan het dalen door een tijdelijk productie-overschot, maar de Congolezen zouden die tendens wat kunnen afremmen. Anderzijds moet de impact van kobalt op de batterijprijs ook niet worden overschat: in het 650 kilo zware accupakket van een Tesla Model S zit bijvoorbeeld zo’n 6 kilo van dit zeldzame materiaal…
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 3 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 3 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 3 dagen geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 4 dagen geleden