Je zou verwachten dat Europa andere katten te geselen heeft. Maar nu heeft het beslist dat de namen benzine en diesel te verwarrend zijn.
Je vraagt je af voor wie de huidige te benamingen te moeilijk/te verwarrend waren, maar volgens de beleidsmakers van de Europese Unie volstaan de huidige brandstofbenamingen niet langer nu steeds meer biobrandstof wordt toegevoegd. Euro 95 wordt daarom E10 en Euro 98 E5, rechtstreeks verwijzend naar het percentage biobrandstof dat in de mengsels verwerkt zit. Of toch vanaf 2020.
Veel merkwaardiger is dat diesel wordt afgekort met de letter 'B', eveneens gevolgd door een cijfer dat verwijst naar het percentage biobrandstof. Het vaakst zal je dus B7, B10 en XTL aan de pomp te zien krijgen. Alle etiketten krijgen een zwarte belettering op een witte achtergrond. Voor benzines worden de etiketten rond, voor diesel vierkant en voor de types gas zoals CNG en LPG ruitvormig. De nieuwe brandstofetiketten zullen in de hele Europese Unie dezelfde zijn. Net als in een aantal bijkomende landen zoals Zwitserland, Noorwegen en zelfs Turkije.
Volgens mobiliteitsorganisatie VAB zorgen de nieuwe benamingen mogelijks wel voor de nodige verwarring: 'Er is de nieuwe naam van diesel, B7. Die B doet natuurlijk denken aan de B van benzine. Dat kan ertoe leiden dat de dieselrijder denkt: oei, die B7 is benzine, dat mag ik niet tanken. Hij gaat naar de andere pomp en tankt... benzine. Dat is technisch ook perfect mogelijk, omdat het pistool van de benzinepomp in de opening van de dieseltank past. Omgekeerd is dat niet het geval' , aldus woordvoerder Maarten Matienko. VAB pleit er dan ook voor om op het pomppistool nog eens extra te vermelden of het om diesel of benzine gaat.
De nieuwe regeling treedt in werking vanaf 12 oktober aanstaande.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 9 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 13 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 14 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 1 dag geleden