Europese Unie verandert namen benzine en diesel

tanken

Je zou verwachten dat Europa andere katten te geselen heeft. Maar nu heeft het beslist dat de namen benzine en diesel te verwarrend zijn.

Je vraagt je af voor wie de huidige te benamingen te moeilijk/te verwarrend waren, maar volgens de beleidsmakers van de Europese Unie volstaan de huidige brandstofbenamingen niet langer nu steeds meer biobrandstof wordt toegevoegd. Euro 95 wordt daarom E10 en Euro 98 E5, rechtstreeks verwijzend naar het percentage biobrandstof dat in de mengsels verwerkt zit. Of toch vanaf 2020.

Veel merkwaardiger is dat diesel wordt afgekort met de letter 'B', eveneens gevolgd door een cijfer dat verwijst naar het percentage biobrandstof. Het vaakst zal je dus B7, B10 en XTL aan de pomp te zien krijgen. Alle etiketten krijgen een zwarte belettering op een witte achtergrond. Voor benzines worden de etiketten rond, voor diesel vierkant en voor de types gas zoals CNG en LPG ruitvormig. De nieuwe brandstofetiketten zullen in de hele Europese Unie dezelfde zijn. Net als in een aantal bijkomende landen zoals Zwitserland, Noorwegen en zelfs Turkije.

Volgens mobiliteitsorganisatie VAB zorgen de nieuwe benamingen mogelijks wel voor de nodige verwarring: 'Er is de nieuwe naam van diesel, B7. Die B doet natuurlijk denken aan de B van benzine. Dat kan ertoe leiden dat de dieselrijder denkt: oei, die B7 is benzine, dat mag ik niet tanken. Hij gaat naar de andere pomp en tankt... benzine. Dat is technisch ook perfect mogelijk, omdat het pistool van de benzinepomp in de opening van de dieseltank past. Omgekeerd is dat niet het geval' , aldus woordvoerder Maarten Matienko. VAB pleit er dan ook voor om op het pomppistool nog eens extra te vermelden of het om diesel of benzine gaat.

De nieuwe regeling treedt in werking vanaf 12 oktober aanstaande.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
andre123 19:44
afbeelding van andre123

dat ze in europa een regeling uitdokteren voor alle landen kan Je alleen maar positief noemen,over hetzelfde,logisch toch.
helaas,de logica is weer ver zoek bij de benamingen .
de b van diesel????????? of was het destijds ook rudolf biezel.
hoeveel uren en weken hebben ze daar weer over moeten vergaderen?

andre123 13:30
afbeelding van andre123

klopt,maar hoeveel weten er dat?
mss als vw zijn benaming veranderd in TBI?

4g63 20:54
afbeelding van 4g63

Gelukkig alleen andere naam en blijft 98 nog,
voor veel oude beestjes en sportieve modellen is 95 geen optie.

FLP 13:11
afbeelding van FLP

"Je zou verwachten dat Europa andere katten te geselen heeft."
Je zou dat inderdaad verwachten. Wie zat er te wachten op nieuwe (ingewikkeldere) namen voor benzine en diesel? Net zoals we allemaal wakker liggen van de (door Europa zelf in het leven geroepen) winteruur/zomeruurproblematiek. Hoogstdringende problemen! :)
Ik heb trouwens nog nooit eender waar in Europa problemen gehad met "onduidelijkheid" i.v.m. brandstof. Want dat is blijkbaar de hoofdreden om de benamingen om te gooien. Iemand al wel?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws