Na de lage-emissiezone (LEZ) heeft de Vlaamse overheid besloten dat steden ook een super-saiyan-mega-hyper-lage-emissiezone op poten mogen stellen. Verboden terrein voor álle diesel- en benzinewagens, ongeacht hun leeftijd. De beslissing werd genomen tijdens de superministerraad vorige week.
Met de lage-emissiezone (LEZ) kregen steden een eerste wettelijk kader om auto's te verbannen, gebaseerd op de leeftijd van het voertuig en de aandrijflijn. Tijdens de ministerraad van vorige week werd echter besloten om steden nog een extra wapen te geven tegen de vervuilende automobiel; de hyperlage-emissiezone. Een zone waar diesel- en benzinevoertuigen gewoonweg niet welkom zijn, ongeacht hun leeftijd.
Die zone's (HLEZ (patent pending)) zullen het speelterrein worden van fietsers, voetgangers en auto's op elektriciteit of waterstof. Ook plug-inhybrides zijn volgens Minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) welkom in de zone. Bedoeling is om steden zelf de kans te geven om de overgang te realiseren. Door bijvoorbeeld eerst een LEZ te introduceren en dan stelselmatig over te gaan naar een HLEZ.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 2 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 2 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 15 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 17 uur geleden