Auto-industrie helpt mee aan vernieling Amazonewoud

Het gebruik van ijzer is eigen aan onze auto's, al proberen de constructeurs tegenwoordig de materialen te variëren. Toch heeft Greenpeace onderzocht dat de auto-industrie via het gebruik van ijzer bijdraagt aan de vernieling van ijzer. Brazilië is namelijk een groot exporteur van ruwijzer, een belangrijk bestanddeel van staal. Voor de verwerking van dat ruwijzer wordt beroep gedaan op houtskool, wat dan weer gewonnen wordt uit hout dat gekapt wordt in het Braziliaanse Amazonewoud.

De ontbossing gaat gepaard met mensenrechtenschendingen en vaak illegale houtkap. Volgens de ILO (de Internationale Arbeidsorganisatie) werken er zowat veertigduizend arbeiders in de slavernij in deze industrie. Greenpeace is na het nakijken van douanerapporten tot de conclusie gekomen dat er een link kan worden gelegd tussen twee grote exporteurs, Viena en Sidepar en een aantal grote automerken zoals Ford, BMW, Mercedes en Nissan. "Door dit staal te kopen, helpen die bekende merken om het Amazonewoud te vernielen", vertelt Paulo Adario van Greenpeace aan de Britse krant The Guardian.

BMW en GM hebben al een bericht rondgestuurd waarin ze laten weten stricte standaarden te hanteren bij het selecteren van de leveranciers maar dat ze moeilijk de hele keten kunnen controleren. Bij Ford klinkt het dat men samenwerkt met de ILO en de Braziliaanse overheid om de werkomstandigheden bij hun toeleveranciers te wijzigen.

Via: Knack

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Sven 21:49
afbeelding van Sven

uit de reactie van Ford blijkt dat Greenpeace een punt heeft, al zoeken ze het tegenwoordig wel ver om de aandacht op het regenwoud te vestigen.

Yvesw 11:10
afbeelding van Yvesw

Je kan dan ook niet verwachten van constructeurs dat ze alle stappen controleren... Als Mercedes zetels laat maken door een ander bedrijf en dat bedrijf koopt hun nietjes in bij een ander bedrijf dat ijzer aankoopt bij een vervuilende fabriek die ijzer ontgint uit het Amazonewoud... Tja

Wat ik dan weer wel goed vind is dat Greenpeace dit controleert. Mss gaan nu wel sommige bedrijven overschakelen et voilà, het probleem is ook opgelost.

En trouwens, wat ik nooit heb begrepen... Hoe kan het dat ze de lucht in het ISS space station eeuwig kunnen filteren van CO2 maar er hier langs de weg nog altijd geen CO2 filters staan? Of gewoon een gigantische dampkap boven vervuilende bedrijven? Hoe kan het dat we in huidige samenleving nog altijd moeten vertrouwen op bomen voor de co2 omzetting? We kunnen atomen splitsen, maar lucht zuiveren blijkt moeilijk te zijn...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws