Vanaf morgen zal de verlichting op de Vlaamse snelwegen enigszins aangepast worden. Deze maatregel wordt genomen om de lichtvervuiling te verminderen en energie te besparen. SInds 2007 rijden we tussen middernacht en 6 uur 's morgens al zonder middenbermverlichting op de snelwegen. Nu wordt dat systeem ietsje gewijzigd.
Drie mogelijkheden worden in acht genomen; ofwel is geen verlichting meer nodig, ofwel is er permanent verlichting (ringwegen, op- en afrittencomplexen en plaatsen waar die laatste dichter dan 3 km bij elkaar liggen), ofwel wordt de verlichting dynamisch ingeschakeld (waarbij het niveau en het al dan niet verlichten op de verkeerssituatie wordt afgesteld). Voor de laatste mogelijkheid baseert men zich op historische gegevens rond verkeersintensiteit en snelheid per locatie.
Plaatsen die niet permanent verlicht zijn krijgen een aantal extra veiligheidsmaatregelen. o plaatst men om de 50 meter reflectoren en zorgt men er voor dat de wegmarkeringen ook een hoge reflectiewaarde krijgen.
Op plaatsen waar dynamisch verlicht wordt, zal de verlichting ingeschakeld worden bij volgende gevallen: als de verkeersintensiteit erg hoog is, bij structurele file, als de spitsstrook in gebruik is,op verzoek van de politie bij een ongeval of andere hinder, bij wegenwerken op vraag van de bevoegde dienst, bij extreme weersomstandigheden op vraag van de Federale Politie.
Meer info vind je op de site van Wegen & Verkeer
Recente reacties
Officieel: BMW 3 Reeks krijgt flink groter plug-inhybride rijbereik na update (2024)
* no comment * ;-) Buiten dan: no way dat je uit de huidge 12kWh accu al 60km range haalt, eerder...
Door moodystarfish 13 uur geleden
Stop de persen: Alfa Romeo gaat nummerplaten vanaf nu in het midden plaatsen
Alhoewel ik de neuzen van Alfa's altijd wel kon pruimen, stoorde ik mij toch ook wel iedere keer...
Door John 13 uur geleden
Officieel: BMW 3 Reeks krijgt flink groter plug-inhybride rijbereik na update (2024)
Doet mij opeens weer denken aan die discussie die we hier eens gehad hebben over plugin hybrides:...
Door John 13 uur geleden
Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)
23.300 euro is geen geld voor een A segmentertje dat even geleden nog pakweg 11000 euro koste
Door R 20 uur geleden