De Vlaamse overheid werkt met een F.A.S.T.-systeem (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst) om de snelwegen vlot vrij te krijgen na een ongeval. Die snelle tussenkomst lijkt nu niet langer gegarandeerd omdat er een probleem is bij het hernieuwen van de aanbestedingen door de overheid. De F.A.S.T.+-contracten (voor het slepen van voertuigen boven de 3.5 ton) met de sleepdiensten liepen half april af en werden in de meeste Vlaamse provincies nog niet vernieuwd. Door die vertraging neemt de vrees voor files toe.
De politie bij een ongeval nu de dichtsbijzijnde takeldienst moet contacteren, in plaats van een F.A.S.T.-team en de vraag is of dat lokale takelbedrijf even snel ter plaatse kan komen. De regel dat men binnen het kwartier een signalisatiewagen ter plaatse heeft kan niet worden gehandhaafd, volgens de takeldiensten.
Vooral op de Antwerpse Ring, de E19 en de A12 worden meer problemen (in de vorm van langere files) verwacht. Eind mei zit het Agentschap Wegen en Verkeer rond de tafel met de federale wegpolitie en de takeldiensten om over een nieuw contract te onderhandelen.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 2 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 2 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 2 dagen geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 4 dagen geleden