Touring: busbanen zorgen voor langere files

Het her en der omvormen van rijstroken tot busbanen zorgt volgens Touring voor nieuwe files. Touring berekende dat een strook enkel bestemd voor openbaar vervoer een kwart meer tijdsverlies betekent voor de automobilist. Daarmee is Touring niet tégen het aanleggen van busbanen, wel pleit men voor een beter uitgedachte aanleg. "Bij het beslissen over de aanleg van een busbaan, wordt alleen rekening gehouden met de wil van het openbaar vervoer," klinkt het bij Touring. 

Beter zou zijn om de busbanen een paar honder meter voor het kruispunt te laten ophouden, of kruispunten zodanig in te richten dat busbanen overbodig zijn.

De uitspraak zorgt voor heel wat reactie bij De Lijn en de MIVB. Zo vinden zij dat de busbanen nodig zijn voor de stiptheid van de bussen. "De lokale overheden beslissen mee, het gaat dan over mensen die democratisch verkozen zijn. Zij waken over de belangen van alle weggebruikers", horen we bij Tom Van de Vreken van De Lijn. Uiteraard trekt hij ook de kaart van de collectieve tijdswinst; "Een busbaan is geen standaardmaatregel, er wordt altijd gezocht naar een oplossing die goed is voor alle weggebruikers. Wat het tijdverlies betreft: als een volle bus dankzij een busbaan drie minuten tijd wint, levert dat voor alle reizigers samen vier uur tijdwinst op. In een auto zit meestal maar een iemand."

Vlaanderen telt zowat 250 busbanen, in Brussel zijn er dat 40. Wallonië heeft er nauwelijks.

Via: HLN

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
xc 70 19:11
afbeelding van xc 70

inderdaad , van van goede vlotte wegen maken ze FILE wegen
weg met de bus banen !!

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws